OCR Output

lunk hagyomány útján terjedtek a megfelelő technikák, Nyugaton írásban, Franciaor¬
szágban a 18. század végén ördögidéző kézikönyv látott napvilágot.

De mi is a gonosz? Nem kétséges, ,nem fogalom, hanem a fenyegetésnek a neve,
amely a szabad tudatot érheti, vagy amelyet e tudat maga gyakorolhat. Ott éri fenye¬
getés, ahol a természet elzárkózik az értelem keresése elől, a káoszban, az esetlegesség¬
ben, az entrópiában, a zabálásban és felzabáltatásban."? Így jelenik meg a horizonton
a gonosz transzcendenciájának képzete. Márpedig - hangsúlyozza René Girard - ,az
evangéliumok csak egy transzcendenciáról adnak számot, az isteni szeretet transzcen¬
denciájáról, amely győzedelmeskedik az erőszak fölött"."" A felvilágosodás azon hívei,
akik hittek a lélek halhatatlanságában, maguk is ilyenformán gondolkoztak.

A modern ember már nem fogadja el a hagyományos mágikus-animisztikus világ¬
szemléletet, amely a dolgoknak lelket tulajdonított, és mindenütt szellemeket látott,
amelyek szimbólumokban, jelekben nyilvánulnak meg, és a mágiával a dolgokra éppen
a lelkükkel, szellemükkel való érintkezéssel lehetett hatni." Számunkra ez illúzió, de
az illúzió nosztalgiája tovább él a művészetben, és egy-egy remekműben valóvá válik,
ha nem is úgy éljük át, ahogy a mágikus animizmus hordozói. Baudelaire animizmusa
már a posztmodern romlottságot is előre megjeleníti:

Templom a természet: élő oszlopai

időnkint szavakat mormolnak összesúgva;

Jelképek erdején át visz az ember útja,

s a vendéget szemük barátként figyeli.

Ahogy a távoli visszhangok egyberingnak

valami titkos és mély egység tengerén,

mely, mint az éjszaka, oly nagy, és mint a fény,

egymásba csendül a szín és a hang s az illat.

Vannak gyermeki húst utánzó friss szagok,

oboa-édesek, zöldek, mint a szavannák,

- s mások, győzelmesek, romlottak, gazdagok,

melyek a végtelen kapuit nyitogatják,

mint az ámbra, mosusz, tömjén és benzoé:

test s lélek mámora zeng bennük ég felé.
(Szabó Lőrinc fordítása)

52 Eloise Mozzani: Magie et superstition de la fin de l’Ancien Regime à la Restauration. Paris: R. Laffont,
1988, 46-47.

55 Rüdiger Safranski: A Gonosz avagy a szabadság drámája. Budapest: Európa, 1999, 12.

"MH René Girard: The Scabegoat. Baltimore, Maryland: Johns Hopkins University Press, 1986, 194.

55 Tánczos Vilmos: Folklórszimbólumok. Kolozsvár: Kriza János Néprajzi Társaság - BBTE Magyar
Néprajz és Antropológia Tanszék, 2006.

129