rasztok bandériumának zászlósa volt. Azt a Szent István-féle szabadságlevelet pedig,
amelyre a felkelők hivatkoztak, senki sem látta. A románoknak nem lehet polgárjoga,
mert a polgárjog a megyei és diétai választó- és képviseleti jogot jelenti. Ha pedig ro¬
mánok kiváló tetteikkel kiemelkedtek, a magyar nemesekhez számlálták őket."§ Más
szóval a nemesség olyasmi lehetett, mint a római polgárjog, nem kellett hozzá római¬
nak lenni. Csakhogy azóta több mint egy évezred eltelt. Edernek pedig - mint később
egyik feljegyzésében emlékezett - egy hét alatt kellett a Subplexet magyarázó és cáfoló
jegyzeteit elkészítenie. Sietnie kellett, és a szemrehányások sem maradtak el. Viszont
a 18. századi román nemzeti mozgalom egyik elemzője mégis elismeréssel nyilatkozott
róla: , Eder alapos tudományos felkészültséggel dolgozott, és el kell ismernünk, hogy
egyben nagy kritikai szellem birtokában is volt, és így észrevételeinek legnagyobb része,
noha olykor sok iróniával és szenvedéllyel öntötte formába, sok igazságot tartalmaz."
Ezzel szemben ,a román érvek nagyrészt naivak és hibásak. Hibájuk azonban áldott,
olyan hiba, amelyről pietassal kell beszélnünk, mert őseinket bizalommal töltötte el,
lendülettel és lelkesedéssel a nemzeti megújulás nagy munkájában.""
Edernek azért némi lelkiismeretfurdalása is lehetett írása kemény hangütése miatt,
mert hangsúlyozta, hogy ő is a román nép helyzetének javítását kívánja, ,a kultúrához
való felemelését, amire semmi remény, hacsak nem lesz tisztességesebb". Ennél is to¬
vább ment 1796-ban megjelent magyar nyelvű munkájában, amelyben Horatiust idéz¬
te annak érzékeltetésére, hogy a szegénység olyan gyalázat, amely mindenre és minden
elviselésére késztet, és elítélte arománokat megbélyegző vagy románellenes régi erdélyi
törvényeket, ám olyanra is hivatkozott, amely már minden etnikai diszkrimináció nél¬
kül írta elő a bűnüldözést:
, Az afféle kemény vádakat, ha szinte azok valóságát, ami a közoláh parasztságot
illeti, nem tagadhatni is, mégis enyhíthetjük valamennyire, ha illőképpen tekéntetbe
vesszük, hogy ezen szánakozásra méltó embereknél többnyire ügyefogyott állapotjok¬
ból, sorsok mély alacsonyságából és régi meggyökerezett rólok való balítéletből (5 [jegy¬
zet]) eredett majd közönséges megvettetések, temérdek tudatlanságok, a vallásnak mel
lékes szerzeményeire, úgy mint a böjtölésre, inneplésre s több afélére, az erkölcsi oktatás
meghátráltatásával járó papi tanítások mellett se félelem, se szemérem, se más józan ész
vagy a religyiótól szolgáltatni szokott tartalékok rosszra való vágyódásaiknak hathatós
rakoncát nem vethettek. Mindazonáltal valamint némelyek közülök, akiknek a szeren¬
cse jobb nevelésre s pallérozásra való alkalmatossággal kedvezett, eddigelé is deli s min¬
denféle hivatalokra alkalmatos férfiakká váltanak, úgy közönségesen a szélybéli kato¬
naságnak, még a katonáskodó oláhság gyermekeinek is katona fenyiték ald val6 szori¬
tása és várasiabb életmódjára való szoktatása a katona helyeken kívül is ugyanezen