OCR Output

ta, hogy saját költségén kiadja a katekizmust." Nem sikerült, mert a történelem - és
aztán maga a falu — közbelépett. Így — önéletrajza mellett - legértékesebb műve a Bru¬
kenthalnak küldött beszámoló a babonákról. És bár lelkesen jegyezte fel naplójában,
hogy az 1790-es kolozsvári diétán felállt az , Erdélyi Tudósok Magylar] Társasága", az
Erdélyi Magyar Nyelvművelő Társaság, ennek munkájába nem kapcsolódott be.

Bodor János unitárius lelkészt sajnos alig sikerült kiemelni az ismeretlenség homá¬
lyából. 1761. június 14-én, a vargyasi zsinaton szentelték pappá. Így írta be a nevét a
jegyzőkönyvbe: „Joannes Bodor Eccla. Unit. Bözödensis Pastor mp.”** 1761-1766 kö¬
zött Bözödön, 1766-1792 között pedig Szekelyszentmihälyon volt pap. 1789-tél keresz¬
túrköri esperes is, egészen 1792-ig, ekkor valószínűleg meghalt.

A református nagybaconi Baló Bálintról valamivel többet tudunk. Mária Terézia
halálakor elmondott beszédét ki is adták. Ő maga - fia szerint — 25 évet szolgált Foga¬
rason.9 Valójában már 1762-ben Fogarasba került, tanítómesterként kezdte, majd 1769¬
ben , káplányként" folytatta, amíg 1777-ben elő nem lépett. Köpeczivel jó viszonyt
ápolhatott. 1788-ban a török beütés elől családjával együtt Kóborra menekült, és ami¬
kor a menekülés történetét beírta az egyházközség jegyzőkönyvébe, házigazdáját ,öcsém"¬
ként említette, Köpeczi önéletírásában pedig Baló ,bátyám"-ként szerepel, amikor
1790 vége felé elhalálozott. Benkő József szerint halála után 14 kötet halotti beszéd ma¬
radt utána, ,vaminémű bizonyára Erdélyben nem volt és nincsen", ezért a nagyenyedi
kollégium könyvtárának ajánlotta fel a kolozsvári főkonzisztórium.?

Ioan Halmaghit (? - 1815) már számon tartja a történetírás. A balázsfalvi görög ka¬
tolikus iskola egyik tanára volt, ő is lektorálta Gheorghe Sincai katekizmusát. 1786-tól
1796-ig Fogarasban szolgált mint vikárius, onnan Naszódra, majd Balázsfalvára ment,
1807-ben visszatért Fogarasba. Munkái között számon tartják a körleveleit és az egy¬
szerű emberek számára készített oktató könyvecskéjét, 5 amelyet senki sem látott, bár
hivatkoznak rá. 1793-ban viszont Nagyszebenben kiadott egy útmutatást arról, mi¬
ként kell kezelni a Paschaliet, mármint a görögkeleti ortodox naptárat." A babonák

557 Erdélyi Református Főkonzisztórium Levéltára, 1789: 235.

3558 Magyar Unitárius Egyház Kolozsvári Gyűjtőlevéltára. Protocollum Generale Consistorium II.
1737-1777. 202.

5 Geréb Zsigmond: Unitárius lelkészek 1568-tól. Kézirat. 139, 183. Ezt és a fenti adatot Molnár
Lehelnek köszönöm.

360 Erdélyi Református Főkonzisztórium Levéltára, 1791: 280.

36! Erdélyi Református Főkonzisztórium Levéltára, 1769: 197.

362 Erdélyi Református Főkonzisztórium Levéltára, Fogarasi református egyházközség jegyőkönyve, I c2.

36 Erdélyi Református Főkonzisztórium Levéltára, Fogarasi református egyházközség jegyőkönyve, I cl.

36 Erdélyi Református Főkonzisztórium Levéltára, 1791: 87.

36 Nicolae Comsa, Teodor Seiceanu: Dascálii Blajului 1754-1948. Bucuresti: Editura Demiurg,
1994.

366 Jacob Marza: Scoala si natiune. Cluj: Dacia, 1987, 102.

367 Bibliografia románeascá veche - BRV - Vol. II (1717-1808) http://www.biblacad.ro/bnr/brvcarti.
php?vidT =2&&cod=BRV %20-%20V ol.%20I& &an = 1717-1808& &page = 380& Glimit =20
(2015-05-04).

82