OCR Output

A babona-ankét résztvevői

Sajnos, az ankétban részt vevő, adatszolgáltató papokról való tudásunk igen egyenet
len. Van olyan, akiről szinte semmit sem sikerült összeszedni. Viszont az, aki a legér¬
tékesebb beszámolót készítette, Köpeczi Bodos Sámuel, összeállította emlékeit, és nap¬
lószerű bejegyzésekkel gazdagította egészen 1800-ig.°* Címe önmagáért beszél: Neveze¬
tes változások melyeket életem folyása s viszontagságai leírásában maradékom kedvére
feljegyezgettem. Inkább eseménytörténet, mint szellemi önéletrajz. A magán- &s köztör¬
ténet folyamatában örömök és bánatok, sikerek és kudarcok tárulnak elénk. Babonák¬
ról alig ejt szót, de társadalmi tapasztalatai éppen azért érdekesek, mert azok alapján
készítette a beszámolóját Brukenthalnak. Apja bibarcfalvi pap volt, de , mihelyt jól be¬
szélleni" kezdett, anyai nagyapjához adták, aki a fogarasi iskolába íratta a gyermeket,
de súlyos és hosszan tartó betegségbe esett, ezért hazahozta, majd a nagybaconi isko¬
lába adta be két évre, ahonnan a nagyapa a nagyenyedi kollégiumba vitte, de egy év
múltán nagybátyja , keménysége? miatt szülei a székelyudvarhelyi kollégiumban helyez¬
ték el. Tizenöt évesen aztán megint visszakerült Nagyenyedre, ám alig egy év múltával
már Vízaknára ment tanítónak, mert az itteni sósfürdőben kezelte atkafertőzését. 18
évesen a marosvásárhelyi kollégiumban csapott fel diáknak, azaz teológusnak. 27 éve¬
sen megszerezte diplomáját, majd 1770-ben külföldi tanulmányútra indult, Franekerá¬
ba, ahol október derekán - mint H. Transilvanus, azaz ,erdélyi magyar” - beiratkozott
az egyetemre, ahol már mintegy tucatnyi magyarral együtt tanult. És más légkörben,
mint Erdélyben, ahol ugyan a református vallás törvényes volt, de erősen érvényesült
a katolikus hatalmi nyomás: a görögkeleti ortodoxokat a görög katolikus vallásra igye¬
keztek áttéríteni, az unitáriusokat pedig a római katolikusra, bár erről aztán fokozato¬
san letettek. Hollandiában viszont látnia kellett, hogy ,ez az aetas, aetas tolerantium,
melyben minden tudósabb emberek arra igyekeznek contra senes duriores synodales,
hogy a lelkiesméreten való hatalom, az eretnekesítés, a gyűlölség, szakadozások eltöröl
tessenek, és felálljon a szeretet, egyesség". 1772 májusának végén megvédte értekezését.
Önéletírásában címét sem említi, szövegét sem ismerjük, pedig megjelent, és hazafelé
az egyik német professzornak adott is belőle. A mű címe jelzi, hogy a babona fogalmát

43 Köpeczi Sámuel: Nevezetes változások melyeket életem folyása s viszontagságai leírásában
maradékom kedvére feljegyezgettem. Akadémiai Könyvtár, Kolozsvár. A kolozsvári Református
Kollégium kéziratgyűjteménye nr. 1554. Ennek és az Erdélyi Református Főkonzisztorium
Levéltárának iratanyaga alapján készült Sámuel Aladár: Köpeczi Bodosi Sámuel élete és munkái.
Református Szemle , 1926. nov.-dec. Ami nevét illeti, tévesen rögzült a Köpeczi Bedos Sámuel
alak, apja neve említett önéletírása szerint Köpeczi Bodosi János, ő viszont Köpeczi Bodos
Sámuelként írta alá magát. A továbbiakban, ha az önéletírásból idézünk, nem tüntetjük fel
külön, a kézirat oldalait még nem számozták meg, amikor megtekintettem.

4 Egyetemi Könyvtár Kézirattára, F 111. Album der Franeker Akademie, 1716-1811.

73