OCR Output

tiltották a kuruzslást a papoknak, a papi tisztségből való eltávolítás járt érte." Mégis,
a román világ , liberálisabb" volt, lazább az egyházi fegyelem és kaotikusabb, amit ál
lami igazgatásnak nevezünk. És a két román vajdaságban, ha a faluközösségekben fel
is halmozódtak a bűnbakkereső indulatok, felülről nem intézményesítették, nem volt
inkvizíció, a teológusok, filozófusok, politikai gondolkodók nem törték a fejüket azon,
hogy kik és miként lehetnek az ördög szövetségesei, nem működött eretnekséget és ron¬
tást büntető ,igazságszolgáltatás". Igaz, az 1642-es moldvai törvénykönyvben a boszor¬
kány nemcsak ólmot önt, viasszal kuruzsol, megigézi a vőlegényt, hogy ne tudjon fele¬
ségével közösülni, hanem megidézi az ördögöt, és vele együtt követ el gonosz dolgokat.
Csakhogy az ördögszövetség vádja nem vált gyakorlattá. Az ördöggel való nemi közö¬
sülés sem izgatta a kedélyeket, ami pedig a nyugati boszorkányvádak kedvenc motívu¬
ma. A két román vajdaságban kényelmesebb volt boszorkánynak lenni, mint Nyuga¬
ton.9 A mágikus cselekményekért fizettek is valami hálapénzt, mert az ingyen ráolva¬
sást nem tartották hatásosnak."! Erdélyben és Magyarországon már kockázatosnak
bizonyult a kuruzslás, de itt elsősorban a nyugati keresztény felekezetek körében pusz¬
titott a boszorkányüldözés, aminek - igaz - gyakran marginális román egyének is ál
dozataivá váltak. De mint láttuk, a vízoróbák és nyilván az azokat követő megtorlások
is érvényesültek a görögkeleti és görög katolikus román népi világban.

A 19. század folyamán az ilyen vízpróbák színtere elsősorban Ukrajna lett. Ugyan¬
akkor nálunk még 1968-ban is tudunk boszorkänyellenes ônbiräskodäsrél...2 À v4m¬
pírok kihantolása ellen többször is felléptek a hatóságok. 1784-ben II. József - éppen
a vámpír-babona miatt - megtiltotta, hogy azokat, akik fertőző betegségben haltak
meg, fedetlen koporsóban temessék el. A péterváradi főhadiparancsnokság ezt meg¬
hagyta a karlócai érseknek, "§ aki valamennyi magyarországi görögkeleti ortodox egy¬

2 Curseu: Magie, 2013, 48-49.

260 Curseu: Magie, 2013, 50-51., 164-166. 451.

#1T-Aurel Candrea: Folclorul medical romän comparat. Iasi: Polirom, 1999, 335.

#2 Töth G. Peter: A magyarorszägi boszorkänysäg forräsainak katalögusa. 2004. http://www.
vmmuzeum.hu/boszorkanyperek/ (2015-01-20).

23 Arhiv u Sremskim Karlovcima [Karlöcai Erseki levéltár], MPA 1784:622.

An den Herrn Erzbischof und Metropolitan v. Putnik Exzellenz
Hochwürdigst Hochwohgebohrner

Da Seine Majestaet Innhalt hohen Hof Kriegsratlichen Rescripts de dato 23‘ October abhin
anzuordnen geruht haben, der Graeci Ritus Geistlichkeit mit allen Nachdruck einzubinden,
daß Sie dem Volcke den herschen=sollenden Aberglauben von den sogenanten Wampiers,
oder Aussaugern, welchen die mehreren Todfälle zugeschrieben werden, zu benehmen sich
bestens, und sorgfältig angelegen halte, zugleichen auch die Kundmachung zu erneuern seye,
daß die in ansteckenden Krankheiten Verstorbenen nicht in ofenen Sargen zur Erde bestattet
werden sollen.

55