OCR
dás-nótát fújni?! Egy vidéki plébános Weber felfogását kifejezetten katolikusnak nevezte.? Mire újabb válasz: azért is vannak ördöggel szövetkező boszorkányok, a felvilágosodás - mint egy ellenfelvilágosodás-énekből idézte - pestist hoz és háborút, Horia porontyät (Horia’s Brut) nemzi?* - ami arra utal, hogy a szerz6 is II. József felvilágosult abszolutizmusának tudta be az 1784-es erdélyi, Horea vezette parasztfelkelést. Es miközben így zajlott a boszorkányháború, megjelent a legnépszerűbb német babonairtó könyv - egymást követően több változatban. És ezek már a szórakoztatás céljával is készültek. Az emberi butaságon való szórakozásra is tanítottak. A legnépszerűbb német babonairtó könyv - egyik változata - a következőket tanácsolja: , A legjobb eszköz egy néma társaságot szóra bírni az, hogy kísértethistóriákkal jövünk elő: ebben biztosan mindenki benne lesz, mindenki kifejezetten félelmetesen adja elő a saját történetét, hogy a megrettent hallgatónak égnek álljon a haja.?! Közben a , hortobágyi pásztor" büszkén vallotta: , Gyermekkoromban sokat hallottam a tátosokról, a garabonciás deákokról, a váltott gyermekről és némely lelkeknek holtok utän hazajäräsokröl. De megvallom, soha se hittem." Mire tudós beszélgetőtársa meg is jegyezte: , Azok mind költemények, nem kell azokat hinni." A vámpírtörténetek is eltűntek a szenzációt kereső publicisztika látóköréből - egy időre; a vámpír viszont társadalmi típussá vált, és nemcsak Voltaire londoni és párizsi tőkései testesítették meg, hanem Tessedik Sámuel szarvasi lelkipásztor és népművelő gazdag parasztjai is, akik ,vámpírok és despoták; a tehetősebb és vagyonosabb parasztok mindenkor magok részére húzni keresik a hasznot és a javat, a nehézséget és sanyarúságot pedig a szegényebb lakosokra rázni, vagy legalább vélek csak egyenlőképpen viselni szokták".5§ Marxnál pedig a tőke, a holt munka élősködik vámpírként az élő munkán." Marx már csak irodalmi vámpírokkal találkozhatott, míg Tessedik valóságosakkal is, hiszen a békési szlovákok világában is kísértettek. Nyitott kérdés, miért #!Johann Michel Sailer: Ein brüderliches Sendschreiben an den katholischen Weltmann, der die Piece schrieb Ueber die Hexenreformation. Dilingen, 1787, 11. (Münchener DigitalisierungsZentrum) 2 Friedrich Bauer: Gedanken eines Landpfarrers über den Ungrund des Hexenglaubens von Prof. Weber und über die Hexenreformation von einem katholischen Weltmann. München, 1789, 6. http://daten. digitale-sammlungen.de/ ~ db/0004/bsb00045993/images/index.html?id =00045993& fip = qrseayaeayaqrsxdsydsdasfsdrxdsydwsdas&no=9&seite= 1 (2015-02-03). [Franz Joseph Schmid:] Und der Satz: Teuflische Magie existiert, besteht noch. Augsburg: Bey Johann Nepomuk Styx, 1791, XXI. (Münchener DigitalisierungsZentrum). 3 Heinrich Ludwig Fischer - Johann Georg Friedrich Jacobi: Das Buch vom Aberglauben, Mißbrauch, und falschen Wahn. Oberdeutschland, 1790, 16. 5 Jeney Gyorgy: Természet-kényve. A hortobdgyi pdsztor, és a természet-visgdlo. Pest: Patzko Ferencz, 1791, 51. 6 Tessedik Samuel: A parasztember Magyarorszdgban micsoda és mi lehetne; egy jó rendbe szedett falunak rajzolatjäval egyetemben. Pets: Engel Janos, 1786. http://mek.oszk.hu/04800/04869/html/parasztok0005.html (2015-02-06). 7 Karl Marx: Das Kapital. I. http://www.mlwerke.de/me/me23/me23_245.htm#Kap_8 1 (201502-10). 233 50