OCR
A zetelaki boszorkánypertől a bajor , boszorkányháborúig" Bécsben a 18. század derekán hozzákezdtek a porosz példa követéséhez, a boszorkänyüldözés felszámolásához. Gerard van Swieten 1758-ban boszorkányügyben nyilatkozott a főhatalomnak. Mégis több mint tíz év kellett, amíg - Van Swieten fiának a kifejezésével - „a legfelvilágosultabb uralkodónő", Mária Terézia a radikális fellépést, a boszorkányüldözés megszüntetését engedélyezte." Míg a vámpírhit ellen gazdasági és egészségügyi érvek estek latba, a boszorkányüldözéssel kapcsolatban azt kellett hangsúlyozni, hogy Isten és ember ellen való vétek, emberiesség elleni bűn - mondjuk ma. De jellemző, hogy Van Swieten nem is általában értekezett a boszorkányüldözésről, hanem konkrét esetet elemzett. Előterjesztésében elfogadta, hogy a Biblia is elismeri a boszor kányok létét, holott a református teológusok ekkor már ezen is túl voltak. De talán Mária Teréziának csak a Bibliára hivatkozva lehetett érvelni.98 És miután Van Swieten megemlítette a legfontosabb bibliai utalásokat, köztük az endori boszorkányt, a kihallgatási jegyzőkönyv ellentmondásait és abszurditásait kiemelve részletesen leírta, mit jelent a boszorkánynak minősített ember megkínzása. (Mi tagadás, Sztálin a maga módján jól látta: egy ember halála tragédia, sokaké statisztika.) Van Swieten humani tárius tanúságtétele nem maradt pusztába kiáltott szó, de nem hozott azonnali eredményt. [gaz, azt a szerencsétlent, akit a szlavóniai kőrösi törvényszék halálra ítélt, megmentette. Valószínű, hogy az európai vámpírkultusz is serkentően hatott a bécsi birodalmi vezetésre." Igaz, a boszorkányégetések nem izgatták a nyugati közvéleményt, de a vámpírmánia már annál inkább, és ez kompromittálta a birodalmat. 1758-ban elrendelték, hogy a mágiát űzők, mármint a boszorkányok és a méregkeverők (a mérgezéssel vádolt gyógyítók vagy valóban méregkeverők) pereinek vádlottjait Bécsbe kell szállítani. 1764 februárjában Van Swieten büszkén írta magyar orvoskollégájának, Dombi Sándornak: , Örülök, hogy a magyar nemzetnél eltöröltettek azok a hamis mesék a boszorkanyokrol.””!! Némileg korai volt az öröm. De 1766-ban valóban betiltották a boszorkányüldözést, 1768-ban összeállítják a Constitutio Criminales Theresiandt, amelyet 1770-ben életbe is léptetnek, és ebben megtiltják a kínzást, bevezetik a közmunkatörvényt, rendeleteket hoznak a kuruzslók ellen, egyben a cigányokat is megrendszabályozzák.? A bécsi udvari főhatóságoknál a vámpírkihantolás, a boszorkányüldözés 27 Klaniczay: A civilizáció beremén, 1990, 307. 208 Magyarorszdgi boszorkänyperek okleveltära. Szerk. Komäromy Andor. Budapest: Magyar Tudományos Akadémia, 1910, 642. 19 Magyarországi boszorkányperek oklevéltára, 1910, 643-660. 10 Klaniczay: A civilizáció beremén, 1990, 318.; Roy Porter: Witchcraft and Magic in Enlightenment. Romantic and Liberal Thought. Witchcraft and Magic: The Eighteenth and Nineteenth Centuries. Eds. Bengt Ankarloo - Stuart Clark. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1999, 214. 1 Cauz: De Cultibus Magicis, 196. 1 Tóth G. Péter: A mágia dekriminalizációja és a babonaellenes küzdelem Magyarországon és Erdélyben, 1740-1848. Boszorkányság és demonológia az újkori Magyarországon és Erdélyben. Val44