OCR Output

kezés függelekekent.'* Az is jellemző, hogy az előszó szerzője szerint ,e rossz" - mármint
a vampirizmus — ,kezdetének az alapja kétségkívül a görög szkizmatikus együgyűség,
amely azt hiszi, hogy ördög a lélek helyett az emberi testet is megszällhatja”.7 Märpe¬
dig Van Swieten éppen a morvaországi — katolikus - esetek kivizsgálásának eredmé¬
nyeit is összesítve értekezett. Ami pedig az ördög emberi testre is kiterjedő hatalmát
illeti, ebben a katolikus Tirolban is hittek. Amikor II. József elrendelte, hogy ott is lás¬
sák el számmal a házakat, az egyházpolitikára méltán neheztelő pap bebeszélte a nagy¬
mamáknak, ha megszámozzák a házakat, jön az ördög, és elviszi agyermekeket. A nagy¬
mamák elmondták a lányaiknak, ők pedig férjüket traktálták éjszaka az ágyban a rém¬
történetekkel. "§ Van Swieten augsburgi előszavazója viszont - ahogy felvilágosult
nyárspolgárhoz illik - a vámpírizmust, a káros jelenséget lehetőleg minél távolabb, egy
másik világba helyezte, azt érzékeltetvén, hogy onnan, kívülről jött a járványszerűen
terjedő baj. Igaz, maga a szerző is valószínűnek tartotta, hogy fő kitalálói a szkizmati¬
kus görögök." Kora orvostudományának ismerőjeként Van Swieten azt fejtette ki,
hogy a vámpírhit a tudatlanság terméke, az emberi test viszont bizonyos vegyi folya¬
matok miatt, bizonyos külső feltételek esetén nem indulnak oszlásnak. A fő probléma
- a jelenséget államférfiúi szemmel nézve - az embert és közösséget veszélyeztető társa¬
dalmi felfordulás, amelyet a vámpírpánik okozott. ,Sok szegény beteg és nő, akik szü¬
lés előtt álltak, elmenekültek és inkább útszélen haltak meg. Mégis vigasztalja őket az,
hogy haláluk után ilyen szégyen [mint a kihantolás és tetemük meggyalázása] nem esik
meg velük. Azok az emberek, akiket elfog a félelem, készek házukat és udvarukat egy
másik helyért elhagyni. Egyszóval: minden felfordul." Van Swieten a vámpírhit a Bib¬
lia tanúságának megidézésével kezdte a vámpírhit cáfolatát: Isten vagy közvetlenül
a maga akaratával, vagy pedig az angyalok, próféták, apostolok révén érezteti hatását.
Lehetséges a csoda, de lehetséges a sátán, ,a gonosz szellem" hatása is, az, hogy hatal¬
mába kerítheti az embert. Jézust is megkísértette a pusztában. És nem felejtette el meg¬
említeni azt sem, hogy a vámpírkihantoláskor a keresztet is megbecstelenítik, mert el¬
égetik." Ez is hathatott az uralkodónőre. Elfogadta a közügyi és kamarai direktórium
azon javaslatát, hogy Van Swieten művét latinul és németül is adják ki, de hiába..."
Az örökös tartományok számára viszont még 1755-ben kiment az uralkodói rende¬
let a vámpír-kihantolások, az úgynevezett magia posthuma ellen, amelyben kifejtették,
hogy a bűnös visszaélésben babona és csalás rejlik, ezért büntetés jár érte, és ha vala¬
hol kísértet, boszorkányság, kincskeresés esete bukkan fel, vagy valakit megszáll az

46 Andreas Ulrich Mayer: Abhandlung des Daseyns der Gespenster. Augsburg, 1768.

47Gerhard van Swieten: Vampyrismus. Augsburg, 1768, 6. http://www.gutenberg.org/fi¬
les/30886/30886-h/30886-h.htm (2015-01-25)

48Ernst Hellmuth: Kaiser Joseph II. Ein Buch fiir’s Volk. Prag: Kober, 1862, 231.

Van Swieten: Vampyrismus, 1768, 7.

5°Van Swieten: Vampyrismus, 1768, 12., 23., 27.

BlFranciscus Xav. Linzbauer: Codex sanitario-medicinalis Hungariae. I. Buda: Caes.-reg. scient
universitatis, 1852-56, 725.

33