OCR Output

őket sötét és hideg szállásukba."? Valójában az lett strigoi, aki korai halállal halt meg
és nem élhette le az életét, az pedig már eleve strigoi volt, aki burokban született, hete¬
dik gyermekként látott napvilágot vagy vörös volt a haja. És végül is rosszabb volt az
ördögnél, mert az nem hozott halált az élők fejére, nem is háborgatta őket és állataikat.
Havaselvén a zsidók is tartottak tőle, hogy halottjuk strigoijá válhat. Valamikor a 19. szá¬
zad elején egy Ieodoros nevű bojárgyerek azzal szórakozott, hogy amikor a zsidó ha¬
lottas menet a temetőbe tartott, átbújt a koporsó alatt és azt kiáltotta: kereszt, mire
a gyászolók földre dobták a koporsót, és könyörögtek a csínytevőnek, jöjjön ugyanott
vissza, mert akkor elkerülik a halott átváltozását. Ezért a szolgálatért viszont olykor
dinnyével és almäval kellett fizetniük.'?

Amikor a pestis vagy más járvány pusztított, a vámpírok a bűnbak szerepét töltöt
ték be, akár a zsidók a 14. századi pestis alatt, vagy a boszorkányok az 1500-1600-as
években. Igaz, a vámpírokként kivégzettek már halottak voltak. Veszélyt jelentett min¬
den halott. Volt, ahol temetéskor a holtat megcsókolták, és azt kívánták, Isten vegye
magához a lelket - így akarták elejét venni az elhunyt vámpírrá változásának. A ha¬
lotti tor egyik célja éppen az volt, hogy a halott lelke maga is jóllakjon, és örökre tá¬
vozzon. A sír fölött a keresztnek a visszajáró lelket kellett elrettentenie. Nyugodjon bé¬
kében - hangzik el a gyászmisén, mint a lehetséges visszatérés ellenszere is. De ki van
már ennek tudatában?

A korabeli sajtötudösitö - legalábbis az, akit dArgens idézett -, bár tagadta önnön
hiszékenységét, megvallotta tanácstalanságát. A márki fiktív levélírója pedig kicsit meg¬
játszotta magát. Két érvet hozott fel , az állítólagos visszajárókról" való nézet ellen. Az
egyik fizikai folyamatokkal magyarázza a jelenséget - mármint a tetemek épségben ma¬
radását -, a másik egyáltalán nem hiszi el a tudósításokat. Ami pedig a vámpír okozta
haláleseteket illeti, ezek lehetnek valóságosak, de okuk nem a feltételezett visszajáró
lélek, hanem a tőle való félelem — az áldozatok , járványos fanatizmus" áldozatai. Mert
a járvány idején, ,mihelyt valaki a legkisebb bajt érzi, azt hiszi, megkapta a járványos
betegséget, és ez olyan felindulást vált ki benne, hogy már szinte lehetetlen ellenállnia
ennek a forradalomnak". Más szóval: saját képzeletük áldozatai. A tetemek épsége
,hamis csoda", magyarázata a testben lezajló kémiai folyamatokban rejlik, a meleg pél¬
dául bizonyos esetekben tartósíthat.?§ Egyébként dArgens levélírója a vége felé már
szégyellte a vámpírhit cáfolatát is. Voltaire-t ez nem izgatta, dArgens-t is úgy állította
be, mint aki hisz a vámpírokban. Ez is csúsztatás. Valójában dArgens - a cáfolat és az
elutasítás nyomatékosítására — először maga is azzal az írói fogással élt, mintha feltéte¬

IN. I. Dumitrascu: Strigoüi din credintele, datinile si povestirile poporului romän. Bucuresti: Cultura
nationalä, 1927, 17.

13Ton Ghica: Scrisori cätre V. Alecsandri. Bucuresti: Editura Libräriei Socec, 1887, 299.

24) ohann Caspar Steube: Briefe iiber das Banat. Eisenach: Wittekindt, 1793, 70.

!5Jean Delumeau: La peur en Occident. XIVe-XVIlle siècles: une cite assiégée. Paris: Fayard, 1978,
81., 84-85.

2 Argens: Lettres, 1742, 165., 175.

29