OCR Output

kihantolták valamennyit, de csak az öreg teteme nézett ki úgy, ahogy egy vámpírnak
kell, szeme nyitva volt, arca pirospozsgás. Át is szúrták a szívét, majd elégették." A ke¬
rületi provizor hivatalos - a bécsi sajtóban is megjelent - jelentése szerint az elhalt nem
a fiának, hanem a feleségének jelent meg, és bocskort kért tőle, mire az asszony elme¬
nekült, de nyolcan-kilencen meghaltak a faluban. A falusiak már tudták, mit kell tenni,
de a provizor felsőbb beleegyezést akart kérni a kihantoláshoz. A falu válasza erre az
volt: ha nem engedi a szokásos eljárást, el kell hagyniuk a települést, mert a gonosz
lélek tönkreteszi őket, erre a már a török időkben is volt példa. A kihantolt , gonosz
lélek", a vámpír" szája véres volt, ami a vérszívást bizonyította.!" Általában azonban
az emberek és az állatok életerejét vette el. A lényeg: a kísértet normális hiedelemlény,
visszatérő és veszélyes. Egész Európa tele volt velük. Erdélyben általában - román szó¬
val - strigoinak nevezték az ilyen arto férfit, strigoaidnak a nét. Sokarcu hiedelemlé¬
nyekről van szó, hol emberre támadnak, hol az állatokat bántalmazzák, leggyakrabban
a tehén tejét veszik el. És teszik ezt járványok, időjárási katasztrófák közepette, meg
periodikusan bizonyos veszélyes időszakokban. Az egyik veszélyes időszak a téli nap¬
forduló, ilyenkor megnyílik az ég, és jönnek, különösen azok, akik nem élték le az éle¬
tüket, ahogy kellett volna, például nem házasodhattak meg, mert korán távozniuk kel¬
lett. Ilyenkor ételtitalt tesznek ki a visszajáró lelkeknek, hogy ne bántsák őket, és bé¬
kével térjenek meg. Barték Béla Cantata profanajdban is ez tortént; és mindenki nyugodt
lehetett, aki értett a szóból, hogy a fiúk nem térhetnek vissza ártó lényként, mert szar¬
vassá változtak." A visszatéréstől való félelem oka az élők lelkiismeret furdalása is lehet,
az, hogy életében rosszul bántak az elholttal, aki halála után megjelent," és - mint
Kiszilován - csak kért valamit, ételt vagy bocskort. Jellemző mozzanat, hogy a vámpír
saját családtagjait pusztította, $ és nemcsak ebben az esetben. A vámpírok szinte kivé¬
tel nélkül a faluközösség halottjai közül kerültek ki, és fellépni is a közösségnek kellett
ellenük.! Az már későbbi fejlemény, hogy a gonosztevőket, méghozzá a rossz császá¬
rokat is olyanoknak tartották, akik strigoijá változnak, és aztán Szent András éjszaká¬
ján istenük, a sátán hívószavára összegyűlnek és repdesnek, mert szárnyaik olyanok,
mint a denevéreké, szájuk fekete, foguk fehér, szemük piros, és hiába vallják meg egy¬
másnak bűneiket, uruk nem engedi, hogy bűnbánatot tartsanak, hanem visszazavarja

H6Jean Baptiste Boyer d’Argens: Lettres juives IV. La Haye: Chez Pierre Paupie, 1742, 156-158.

7 Copia eines Schreibens aus dem Gradisker District. Wienerisches Diarium, 1725. jal. 21. 11-12.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: Wienerisches_Diarium_- 21. Juli_1725 - Seite_11.
png (2015-01-29).

H8Miskolczy Ambrus: , Tiszta forrás" felé... Közelítések Bartók Béla és a Cantata profana világához.
Budapest: Gondolat, 2011.

1 Magyar Laszlo Andras: Bevevetés a kisértettanba. Budapest: Akadémiai, 1989, 18.

20 Calmet: Dissertations, 1749, I. 55.

!!Peter Mario Kreuter: Der Vampirglaube in Südosteuropa. Berlin: Weidler, 2001, 188. (mivel ez az
elsö elöforduläs, ide vettem a teljes hivatkozäst)

28