ből a vámpírokból olyanokat, akik kikelnek a sírjukból" "9 Voltaire, akár egy rossz új¬
ságíró, csúsztatott, sőt hazudott. Calmet azt természetesen vallotta, hogy Isten
feltámaszthatja az embert halottaiból, de ami a vámpírokat illeti, műve végén egyértel¬
műen tagadta feltámadásuk lehetőségét, "! miután alaposan és hosszan felsorolta az ál
tala a sajtóból és különböző könyvekből ismert vámpírtörténeteket, az 1693-as lengyel
országitól az 1730-as évekbeli magyarországi, valójában szerbiai esetekig. A 16-17. szá¬
zadi lengyel- és csehországi vagy az isztriai vampir-kihantoldsokrol nem tudott.!? Viszont
egy főhadnagy úgy írt le neki egy Belgrád melletti 1732-es kihantolást, mintha ő maga
- a levelirö - is osztotta volna a vämpirhitet, mert a már néhány éve elholt , vámpír"
teteme teljesen épen maradt, és miután lefejezték, szívét átszúrták, mésszel leöntötték,
unokahúga, akit kétszer is megszívott, hamar felépült, és ezt 1300 hitelt érdemlő ember
erősítette meg - a levélíró szerint." Calmet közölte a levelet, de ez nem jelenti azt, hogy
maga is hitt volna a vámpírokban. A különböző vámpírtörténeteket persze - Calmet
előtt és után - jól összekuszálták a nyugati újságírók. Például egy bizonyos „hajdusägi”,
Arnold Pál nevű ,vámpírt" tokajinak mondtak, holott azok a helységek, amelyeket
Calmet vele kapcsolatban említ, Belgrád környékén találhatók, a Dunától délre, akkor
éppen osztrák katonai igazgatás alatt, az illető eredeti neve: Arnout Pavle.!"4 Az 1725¬
ös és az 1731-es pestisjárvány idején ugyanis itt történtek azok a halottlefejezések, ame¬
lyek nyomán elszabadult a vámpírmánia. Voltaire némileg tévedett a vámpír-divat vi¬
rágkorának datálásában. Franciaországban igazán 1736 után jöttek divatba a vámpírok,
dArgens márki - egy sajtótudósítás nyomán írt — Zsidó levelek című könyvével."
Az 1725-ös esetről szóló idevágó ,zsidó" levél és a hivatalos jelentés — eltérései és
egyezései miatt - nagyon tanulságos. A pánik úgy kezdődött, hogy Kiszilován egy 62
éves aggastyán három nappal a temetése után megjelent a fiának, enni kért és kapott.
Rá egy nappal a fiú meghalt, és aztán még öten-hatan távoztak az élők sorából. Ezután
Voltaire: Dictionnaire philosophique. (Resurrection cimszé) http://www.lechasseurabstrait.
com/revue/IMG/pdf/Voltaire - Dictionnaire philosophique.pdf (2015-01-24)
4 Augustin Calmet: Dissertations sur les apparitions, des esprits et sur les vampires ou les revenants de
Hongrie, de Moravie etc. II. Paris: Chez De Bure l’ainé, Quai des Augustins à l'Image S. Paul,
1749, 217-221. http://reader.digitale-sammlungen.de/resolve/display/bsb10132534.html (2015¬
01-24)
12K laniczay Gabor: A civilizdcid peremén. Budapest: Magvetd, 1990, 309.; Johann Weichard von
Valvasor: Die Ehre dess Hertzogthums Crain: das ist, Wahre, gründliche, und recht eigendliche
Belegen- und Beschaffenheit dieses Römisch-Keyserlichen herrlichen Erblandes II. Laybach ¬
Nürnberg: Wolfgang Moritz Endter, 1689, 327-341. http://de.wikisource.org/wiki/Die_Ehre_
des Hertzogthums Crain - Band VI - Von der Istrianer Sprache / Sitten und Gewohn¬
heiten (2015-01-29).
'B Calmet: Dissertations, II. 55-57.
4K 6peczi Béla: Magyarok és franciák. XIV. Lajostól a francia forradalomig. Budapest: Szépirodalmi,
1985, 352.
5 Magyar Laszlo Andras: Orvosi vita a magyarorszägi vämpirokröl 1732-1756. Századok, 1999,
6. sz. 1245,