OCR Output

[...]

Itt ez, ki téged tisztele, fegyverét
Ragadja, gyilkol más hitéért vakon,
Azt véli, hogy felforrt dühével
Áldozik a magas ég urának.

Egyébként a német etnográfusok rögtön kiigazítottak, hogy a babona kifejezés nem
helyes, a helyes a néphiedelem. (Sőt, az , alternatív hiedelem" még helyesebb.? Witt
genstein ezt még nem tudhatta, amikor a babonát félelemből fakadó hamis tudomány¬
nak, a vallásos hitet pedig bizakodásnak tartotta.) De valóban lehet valami baj, mert
egyébként kedves és segítőkész német barátaimban élt még némi kimondatlan Janus-arcú
gyanakvás, hiszen a nácik, a germán ősvallás nyomait keresve, lelkesen karolták fel a
babonakutatást. Himmler Hexenkommandója több mint 33 ezer boszorkányügyet tárt
fel, miközben a boszorkányüldözés akkor éppen legmodernebb formáját intézményesi¬
tették. Csakhogy az eredmény megcáfolta a várakozást, nem a papok voltak a boszor¬
kányok legnagyobb ellenségei, hanem a lakosság többi része." A nácik tudóskodásai
kompromittálták magát a néprajz kifejezést is: amit néprajznak nevezünk, annak mai
elfogadott német megnevezése a népismeret. Luby Margit 1936-ban megjelent kitűnő
könyvének újabb kiadásából is kihagytak néhány mondatot: , Ma a politika és a tudo¬
mányos érdeklődés homlokterében áll a fajelmélet. Általános a törekvés Európa népe¬
iben az vösztönös, ősi származásból eredő megmásíthatatlan tulajdonságok keresésére«.
Ezért az érdeklődés fokozottan fordul a tenger ősiséget megőrző néprajz felé." Márpedig
a következő passzus éppen a fajelmélet kritikája: , A babonás történetek ma szinte köz¬
kincsei Európának. Ezen nem is csodálkozhatunk, mert Európa népeit, mint egy bo¬
szorkányüst rázta-keverte össze a népvándorlás." A nácik kompromittálták az erdélyi
szász múltat is: a szászokban a germánok keleti előörsét magasztalták. Végül a keleti¬
ekkel szembeni németországi gyanakvást fokozta az is, hogy a hivatalos román politika
éles propaganda-hadjáratot folytatott az 1986-os budapesti háromkötetes Erdély törté
nete ellen, és - érthető módon - a nyugati világ tudósai igyekeztek kimaradni ,a szoci¬
alista testvérek" belső vitájából. Nem így tett Norman Stone, aki 1987-ben recenzálta
a művet. De ami az említett obskurantizmust illeti, lehet benne valami. Stone még
1995-ben, miközben figyelmeztetett a korunk globális versengéseivel járó fundamenta¬
lista bűntettekre, mindenféle tömeg: és csoporthisztéria jelenlétére, valamint arra, hogy

2 Steve Roud: The Penguin Guide to the Superstitions of Britain and Ireland. London:Penguin, 2003,
X.

5 Ludwig Wittgenstein: Lectii si convorbiri despre esteticd, psihologie si credinta religioasd. Bucuresti:
Humanitas, 1993, 154.

4 Malcolm Gaskill: Witchcraft: A Very Short Introduction. Oxford - New York: Oxford University
Press, 2010, 111.

5 Luby Margit: Bábalelte babona. Budapest: Magyar Könyvkiadó, 1936, 93.; ua. Budapest: Helikon,
1983, 124.