Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000008/0000

Eltűnt falusi világok. A 20. századi paraszti társadalom az egyéni emlékezetekben

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Csíki Tamás
Field of science
Történettudomány / History (12970)
Series
Specimina Ethnographica
Type of publication
monográfia
022_000008/0227
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 228 [228]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000008/0227

OCR

A történelmi és a lokális múlt emlékezete e 227 a mesei alakok heroikus próbatételeinek mintájára, a cselekménysor háromszori, valamint Szent István szavainak a szolga általi mechanikus ismétlése fokoz. A hangutánzó , retyeg" szó négyszer fordul elő a szövegben (a hangszimbolika az archaikus, illetve a költői nyelvhasználat kedvelt eszköze), és a mesékben gyakori zárómotívum variánsa is megjelenik: az elbeszélő saját tapasztalatával , hitelesíti" a mondottakat. Lehetséges, hogy Bodajk az , ősrégi kápolna" alapjainak nem kevésbé mitikus felfedezése után valóban zarándokhellyé vált," ami Szent István helyi kultuszát alapozta meg, illetve lokális azonosságtudatot teremthetett, és az sem kizárt, hogy a gyűjtő a Magyar Nyelvőrben a századelőn megjelent feltűnően kerek és komponált szöveget a keresett mondák formai-esztétikai eszményéhez stilizálta. A komikus történetben azonban, amely az államalapítót szakrális és lovagi attribútumaitól megfosztja, és az emelkedett és a hétköznapi , reális szintézisét" hozza létre," az egyházi vagy bármilyen más tekintéllyel szembehelyezkedő, eleven és profán népi világ jelenik meg. István királlyal Bodajkon és környékén nem csak efféle banális történetek estek meg, ahogy arról egy hét évtizeddel később, az 1980-as évek végén készített interjú tanúskodik: „Hat az en eletem az nem volt valami rózsás, mert fehérhomokot hordtunk a húgommal, és az élelmet így biztosítottuk. A fehérhomokot Fehérvárcsurgóról hordtam én is meg a húgom is. Mi árvák voltunk és elvittük Balinkára, ott elcseréltük élelemért. Meszelésre használták a németek. Tehát mint gyerek szerettem és érdeklődtem mindenhogyan, láttam ottan olyan ember formájú köveket, és így kérdeztem az idős embereket, hogy mér vannak ott olyan kövek. Egyszer azt mondta nekem egy bácsi: Tudod, Szent István korában itt akkora harcok voltak, aztán a tatárok voltak többen. Aztán István király leborult, és kérte a jó istent, hogy változtassa őket kővé. Mindig eszembe volt, amikor megmertem a zsákomat, már mint gyerek, hogy István király, az ország alapítója kővé változtatta a tatárokat." Az etnográfusok szerint ezúttal motívumkölcsönzésről van szó, mivel a tatárok kőbálvánnyá változtatása eredetileg a Szent László mondakör része, és a történetet a 16. században keletkezett Erdy-kódex László életrajza is megörö68 A romokat a 17. század végén Páter Vilibald móri kapucinus szerzetes , bolyongásai közben" találta meg. Lukács L. 1997. 106. 649 Vö. Gurevics, A. 1987. 309-310. 60 Barabás Pálné (sz. 1909. Bodajk). Lukács L. 1989. 45.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.12 MB
Permalink to jpg
022_000008/0227.jpg
Permalink to ocr
022_000008/0227.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu