kurzusokból ismert dimenziójával, az iskolai mobilitással folytatta kutatásait.
A mezőkövesdi gimnázium szerepét vizsgálta a parasztság , társadalmi moz¬
gásában" és módszere is megváltozott: az apa foglalkozását rögzítő beiratko¬
zási naplókat használta, valamint húsz interjút készített, amelyek az egyéni és
a családi aspirációkat és az iskoláztatás , élményeit" illusztrálták. A szerző
arra a meglepő eredményre jut, bár a foglalkozási kategóriák ezúttal is bizony¬
talanok, hogy az 1920-as években a diákok 3096-a , földműves foglalkozású"
családból származott, miközben az egykori szereplők másként , emlékeztek"
( nagyon kevés parasztgyerek volt", ,,a gimnazium nem a parasztoké”). A pa¬
rasztsag iskoláztatásának egykori diskurzusai (a családi gazdasághoz kötött
szocializáció) tehát a múlt emlékezetét is meghatározta; a kulturális mobi¬
litás és a társadalmi státus megváltozása ugyanakkor az identitás elbizonyta¬
lanodásához vezethetett (, se úr nem voltam, se paraszt, csak lebegtem, seho¬
va sem tartoztam").
A mobilitásvizsgálatok az 1980-as években a szociológusok és az etnográ¬
fusok között egyre népszerűbb életútinterjúk készítésével egészültek ki. An¬
dorka Rudolf a hagyományos ,, ISA-paradigmát" bírálta," mivel az nem ad
választ arra, hogy a mobilitás , ténylegesen mit jelentett az érintettek számára,
javult-e vagy romlott a társadalmi helyzetük, és szubjektíve hogyan élték meg
ezt a társadalmihelyzet-változást." Ezért a biográfiai módszerre hívta fel a fi¬
gyelmet, amely , közel áll a szóbeli történelemhez", és családtörténeteket, köz¬
tük parasztcsaládok több generációs életútját mutatta be. Pontosabban ennek
demogfráfiai-foglalkozási adatait, ami szerinte a , nagy strukturális folyama¬
tok" egyéni történeteket meghatározó szerepét illusztrálja."
Balogh Balázst nem a makroszintű változások és magyarázatok, hanem
a parasztságról (a paraszti gazdaságokról) alkotott tipológiák inspirálták. Úgy
érvel, hogy a kisalföldi Tápon végzett tizenöt éves terepmunka (az interjúk és
a résztvevő megfigyelés), az írott források, valamint 20-25 gazdaság , mélyfú¬
rásszerű" vizsgálata tette lehetővé a típusalkotást, a , modellértékű példák"
kiválasztását. Az általa bemutatott családtörténetek a gazdasági magatartások
változatosságát igazolták, és arra hívták fel a figyelmet, hogy a mobilitást a csa¬
ládszerkezet, a demográfiai véletlenek (például az életben maradt gyermekek