OCR Output

Család, háztartás, rokonság a paraszti emlékezetben e 73

kozásbeli tényezőkkel fonódik össze, és a család összetétele is befolyásolja. Az
apa ugyanis nem csupán 15 holdas gazda, hanem a vitézi cím birtokosa, leen¬
dő ura viszont juhászember (aki szintén nem vagyontalan, mivel egészen pon¬
tosan 73 db birkája van). Ő pedig egyes lány, ami a házassági piacon további
előnyt jelent. Az endogámia azonban mégsem érvényesült: a házasság meg¬
valósult (az anya a narratíva szerint hamarosan megbékélt), és az emlékező
a pontosan meg nem határozott múlttól tudatilag is elhatárolódik (, nagyon
cudar világ vót rígen"). Végül, a csúnya gazdalány és a szegény kérő említése
alighanem az adatközlő , spontán etnológiájának" a része, ? amihez azonnal
egy folklórszöveget illeszt.
Vajda Mária a házasságról egy parasztembert is megkérdezett:

„Meg kell házasodni, hogy az ember családot alapítson, meg legyen egyik a másik¬
nak gondviselője. Ne legyen a világ bujdosója, legyen egy családi fiszke. Mi élete
van az olyannak, akinek nincs családja. Még a kenyír is keserű, ha az embernek
magába kell enni. Én azír házasodtam, hogy legyen egy hajlíkom, legyen hova
mennem, ne legyek csavargó. Én úgy mentem hazafele mindig, mint akit hajtanak.
Jó vót tudni, hogy az asszony odahaza vár, elkacsmarinthatom a derekát, oszt van
kivel összebújni a nyoszolyán. Én azt mondom még ma is, hogy én nálam boldogabb
ember kevés lehet. Hát lehettem vóna az, ha nem nősülök meg?!"

Az elbeszélésben nincs szó a házasságkötés gazdasági motivációiról, a repro¬
dukcióról és semmilyen más , racionális" okról, ehelyett a család, illetve a csa¬
ládi élet érzelmi megközelítése figyelhető meg. Mindazokkal az attribútumok¬
kal: a kölcsönös felelősségvállalással (egyik a másiknak gondviselője"), a vé¬
delmet adó otthonnal, a népiesen megfogalmazott intimitással
(,elkacsmarintottam a derekat...”) és a boldogsag érzetével, amelyek a család
19. századi kispolgári-szentimentális ideáltípusára jellemzőek. Azt viszont
csak találgatni tudjuk, hogy a narratívában, amelyben az általános alannyal
kifejezett értékek és a , saját" élmények harmóniát alkotnak, mentalitások,
a jelennel szembeállított nosztalgikus vágyak (a cselekvések múlt idejűek: pél¬
dául , jó vót tudni") vagy egy fiatal értelmiségivel folytatott beszélgetés során
megalkotott családeszmény jelenik-e meg. A nyelvhasználat mindenesetre,
a korábban látott korlátozott nyelvi kóddal szemben, választékosabb (alá- és
mellérendelő mondatok, névmások, határozók ), ugyanakkor a retorikai ele¬

22 A fogalmat Pierre Bourdieu használja, aki terepmunkája során azt tapasztalta, hogy be¬
szélgetőpartnerei a kuriózumszámba menő házasságoknak különösen nagy szerepet tu¬
lajdonítottak. Bourdieu, P. 2009. 137.

5 Vajda M. 1988. 43.