60 e Eltűnt falusi világok
  
nak bármilyen nyoma a parasztok emlékezetében? Morvay Judit 1958-ban
 a Nyitra megyei Szolcsányon (Solcany) egy nyolcvanéves szlovák parasztem¬
 ber szavait rögzítette:
  
„Itt Odescalchi volt az uraság. A gazda képviselte a családot az uraság felé is.
 A vagyonát nem ihatta el, mert ezt az uraság nem engedte. Az ételeket is a gazda
 osztotta el... Ma már nincs meg az öregeknek ez a nagy tisztelete, mert a gazda
 már nem hatalom. Fiait, menyeit, családtagjait megverhette. Ha nagyon engedetlen
 volt valamelyik családtag, a gazda jelentette az uraságnak. Az uraság becitálta az
 engedetlen fiút, és 12 botot kapott a deresen. Aki nem akart beilleszkedni a családi
 közösségbe, azt az uraság így fizette ki... A gazda akkor űzhette el valamelyik csa¬
 ládtagját, ha az uraság is megengedte. Az uraság minden nagyobb tettébe beleszólt
 a gazdának, még a házasságot is be kellett jelenteni. Ha a gazda és valamelyik
 családos fia között kibékíthetetlen ellentét volt, akkor ha a fiatalember szorgalmas,
 jó, kötelességtudó ember volt, kapott házhelyet az uradalomtól, és azon házat épít¬
 ve, új nagycsaládot alapíthatott. A nagycsaládok fát is kaptak az urasági erdőkből,
 mert az uraságnak érdeke volt, hogy a jobbágy meg legyen elégedve. Az uraságnak
 még abba is lehetett beleszólása, hogy ki legyen a gazda, de nem emlékeznek rá, hogy
 ezt a jogát érvényesítette volna. "57
  
Az 1870-es években született adatközlő a jobbágyvilágra legfeljebb a szájha¬
 gyomány révén , emlékezhetett" és időtudata nyilvánvalóan nem a történeti
 kronológiát követte." A szövegben az uraság a családélet erkölcsi rendjének
 ellenőrzőjeként és az atyai tekintély erősítőjeként (a részegeskedést éppúgy
 megbüntette, mint a fiúi engedetlenséget), ugyanakkor a családi konfliktusok
 megoldójaként jelenik meg. Házhellyel biztosította ugyanis az arra érdemes,
 szorgalmas és kötelességtudó fiatalok családalapítását, illetve önállósodását,
 ezenkívül a falusiaknak tűzifát adományozott. Nincs nyoma viszont a narra¬
 tívában földesúr és jobbágy , antagonisztikus" ellentétének, és az uralom sem
 a földesúri joghatóságból eredő járadékoltatásban, hanem a napi cselekvések¬
 ben és interakciókban, az egymást feltételező, bár nem egyenrangú gazdai és
 földesúri hatalom kapcsolatában nyilvánul meg. A patriarchális földesúr tehát
  
157 Josef Ondrus (Szolcsány). Az interjú Márkus Mihály tolmácsolásával készült. Néprajzi
 Múzeum, EA 6954.
 
188 A település földesurai, aszövegben említett Odescalchiak között egy anekdotikus, a fol¬
 klorizációra kitűnően alkalmas figurát találunk. A reformkorban Nyitra megyébe telepe¬
 dő és Szolcsányban kastélyt építő Odescalchi Ágost fia, a történettudomány, valamint
 a heraldika és a genealógia iránt érdeklődő Arthur (1837-1925) a közeli Szkiczón lovagvá¬
 rat rendezett be, vendégeit ágyúlövésekkel fogadta, a cselédséget pedig ősmagyar ruhá¬
 zatba öltöztette. Szinnyei J. 1903.