OCR Output

54 e Eltűnt falusi világok

Ehhez a teóriához kapcsolódik a családformák egyszerűsödésének, a nagy¬
családból a kiscsaládba való átmenet, az iparosodással, illetve a modernizá¬
cióval összefüggésbe állított evolucionalista elképzelése, ami a még fellelhető
nagycsaládokat állította a néprajzi érdeklődés előterébe. Fél Edit Marcelházán
1943-ban egy nagycsalád összetételét és működését figyelhette meg, Morvay
Judit viszont az 1950-es évek közepén, a terepmunka eltérő módszerével, az
adatközlő öregek visszaemlékezései alapján rekonstruálta a mátraaljai nagy¬
családi szervezetet (a 19. század közepétől az 1920-as évekig), abban a remény¬
ben, hogy ez , talán egy évezred előtti életforma lappangó emlékeit példázza."
Vagy Benkő Évát immár az , utolsó stációban", az 1980-as években ugyancsak
a nagycsalád fennmaradásának , bizonyítása" ösztönözte a medvesaljai kuta¬
täsokra.”?

A gondos terepmunka tapasztalata azonban a szemléleti premisszákat ár¬
nyalhatta. Fél Edit 1958-ban, a Tolnába és Baranyába telepített bukovinai szé¬
kelyek rokonsági rendszerének vizsgálatakor arra a következtetésre jutott,
hogy a nagycsaládot és a nemzetséget

,nem szabad úgy tekintenünk, mint mereven, változatlanul fennálló, egyes vidé¬
kekre vagy korszakokra kizárólag jellemző intézményeket. Nagycsaládok vagy akár
hadak, nemzetségek keletkezhetnek és elmúlhatnak, erősödhetnek és gyengülhetnek
aszerint, hogy a társadalomnak van-e szüksége működésükre."

S ez nem csupán az említett evolucionalizmust cáfolja, hanem a családtörté¬
neti kutatásokban évtizedekkel később jelentkező irányzatokhoz hasonlóan,
a tipologizálással szembeforduló családciklusok feltételezésére utal."

12 Fél E. 2001 (1944b). 88, Morvay J. 1981. 8, Benkő É. 1986. 9-10. A nagycsaládra vonatkozó
tudományos ismeretek minden bizonnyal a terepmunkát is befolyásolták, és merev gon¬
dolati kereteket kényszerítettek az adatközlőkre. Egyetlen példa: , — Tessék mondani,
ezeket a gazdákat, akinek nagyobb birtokuk volt, nagy családjuk volt, meg lehetett-e
a ruhájukról ismerni? — Hogyne lehetett volna, azoknak jobb, szebb ruhájuk volt, mert
azok varrattak, rendeltek. — Olyanok, akik együtt laktak, nagy család volt, akkor volt ugye
a gazda, aki parancsolt? — Na igen, a legöregebb. — A gazdán kívül volt másnak is bundá¬
ja a családban? — Volt, már a fiának, bunda vagy ködmön. — És nem látszott, hogy az
a gazda, nagyobb gombok voltak, nagyobb ezüstgombok? — Hát annak már szebb vót.
Minden szebb vót, az volt a gazda. — Arra nem emlékszik, hogy hordtak hosszú hajat is
a férfiak régen? — Hordták, azok régen hosszút hordtak. Egészen lelógott ide, mint az
Ilonkanak. — Nem hallotta a bacsi, hogy be is fonták volna régen a hajukat? — De az volt,
hogyne volt." Néprajzi Múzeum, EA 7157.

175 Fél Edit az 1950-es években nemcsak Átányon, hanem Decsen, Mezőkövesden, Tardon és
Szentistvánon is egyéni élettörténeteket jegyzett fel. Néprajzi Múzeum, EA 2371, 2398,
2617, Fél E. 2001(1958). 123.