OCR Output

10 e Eltűnt falusi világok

tetésre jutott, hogy a múltbeli tapasztalatok tudati szerveződése , sémák"
szerint történik, és ezek felidézését az egyén társas kapcsolatai, a , csoportkul¬
túra" sajátos jellemzői befolyásolják, összességében az emlékezés , nem telje¬
sen független működés, mely tökéletesen elkülönülne az észleléstől, a képze¬
lettől vagy akár a konstruktív gondolkodástól."" A , primitív kultúrákra" fó¬
kuszáló, néhány évvel korábban írt tanulmányában pedig a mítoszok és a népi
történetek (folk story) elmondásának társadalmi karakterét hangsúlyozza:
ezek a közösségi események szociális relációkat fejeznek ki, és hierarchiákat
hoznak létre, továbbá a szóbeli közlés a csoport ideáinak és attitűdjeinek meg¬
jelenitesere törekszik.'

Szintén jól ismert a kollektív reprezentáció durkheimi fogalmából kiindu¬
ló Maurice Halbwachs teóriája az emlékezet kollektív meghatározottságáról,
aminek társadalmi argumentációjában (a munkásosztályon kívül) a paraszti
közösségek is helyet kapnak. Halbwachs úgy érvel, hogy a paraszti életmód
meghatározója a családi munkavégzés, a család és a földtulajdon egysége, ez
kapcsolja az egyéneket (a családokat) a közösséghez, s az azonos magatartás¬
és gondolkodásformák, szokások és gesztusok, valamint a hagyományok te¬
remtik meg a csoport , kollektivitását." Az emlékeket (és ez nem csak a pa¬
rasztságra érvényes) a kommunikáció, a történetek mondása (egymás közötti
megosztása) hívja életre, ugyanakkor a nyelv és a vele rokon, folyton változó
,Összes társadalmi konvenciórendszer teszi lehetővé számunkra, hogy bár¬
mely pillanatban rekonstruáljuk a múltunkat."

Halbwachs nézetei nem maradtak reflektálatlanul a kortárs történetírók
körében. Aligha véletlen, hogy Az emlékezet társadalmi keretei című munkáját
Marc Bloch ismertette a , legérzékenyebben." Ő azt emeli ki, hogy minden tár¬
sadalmi csoport részint a kollektív emlékezetet alkotó tradíciókból, részint
a jelen tudásával összefüggő eszmékből, képzetekből ered, és tagjai a múltat
a jelen fókuszán keresztül értelmezik, ennélfogva a , kollektív és az egyéni
emlékezet azt nem őrzi, mint inkább folyamatosan rekonstruálja." Bloch az
emlékek generációk közötti átadását szintén a parasztsággal illusztrálja (a nagy¬
szülők és az unokák kapcsolatát hangsúlyozza, ami a közösségek , tradiciona¬
lizmusát" szilárdítja meg), végül állást foglal strasbourgi munkatársa elméle¬
tének történészi adaptálása mellett."

1° Bartlett, F. 1985. 111-113, 293, 351-355, 359.

2 Bartlett, F. 1923. 57-75.

13 Halbwachs, M. 1992. 60, 64-67, Halbwachs, M. 1971. 131. Röla reszletesebben Pleh Cs. 1997.
437-446.

4 A feudális társadalomról írt kötetének egyik fejezete a Kollektív emlékezet címet kapta,
melyben a történetírás és az eposzok együtt szerepelnek. Bloch, M. 2002. 109-123, Bloch,
M. 2011. 150-155.