A facilitátor fogalmának jelentése lehetővé tevő, könnyűvé tevő. A dráma szem¬
pontjából a történetben, a fikcióépítésben, a megértésben való elmélyedést segí¬
tésének a hogyanjáról szól a facilitálás. Ennek a hozzáállásnak néhány kulcsfo¬
galmát írom le és magyarázom a következőkben.
Biztonság: Fontos a diákok részéről, hogy biztonságban érezzék magukat.
Ezt elsősorban akkor érzik, ha látják, hogy valaki kézben tartja a folyamatot.
Ez persze nem azt jelenti, hogy a tanár tudja a választ mindenre - 6 is lehet bi¬
zonytalan, de tisztában van azzal, hogy mi a célja annak, amit együtt csinálunk,
és képes változtatni, kézbe venni folyamatokat, ha azok szétcsúsznak. Emellett
figyel a csoport összes tagjára, a túl sokat beszélőket finoman visszafogja, a csen¬
desebbeket meg velemenynyilvänitäsra biztatja.'?
Csoportdinamika: Fontos észben tartani, hogy mivel a szokásostól eltérő
készségeket és tudást mozgat, a dráma gyakran felborítja a szokásos osztály¬
dinamikát. Sokszor olyanok válnak aktívvá, akik amúgy csöndesebbek, vagy
azok húzódnak háttérbe, akik amúgy folyton jelentkezni szoktak. Ez jó lehetőség
a közösség számára, és érdemes a tanárnak is figyelnie arra, hogy nyitottságával
és bátorításával segítse ezt a folyamatot.
Minta: A tanár a viselkedésével és akommunikációjával mintát nyújt. Azzal,
ahogy csinál dolgokat, azt is jelzi a csoport felé, hogy milyen fajta részvételt vár
tőlük. Ennek fontos része a nyílt, őszinte kommunikáció. Akkor kérhetem a di¬
ákokat arra, hogy figyeljenek egymásra, ha én is figyelek rájuk. Akkor várhatok
tőlük aktív részvételt, ha magam is energiát fektetek az együtt gondolkodásba.
És akkor várhatok tőlük válaszokat, ha valódi kérdéseket teszek fel nekik.
Nyelv: Ahogy más tanítási folyamatokban, úgy a drámában is a tanár nagy¬
mértékben támaszkodik a nyelvre, a beszédre. Ennek az eszköznek a sokirányú
használatát segíti, ha a tanár nemcsak azt használja tudatos jelként, amit mond,
hanem azt is az információadás részeként kezeli, ahogyan mondja. A nyelv sze¬
mantikája mellett a hangerő és a tónus is olyan eszköz, amelyeknek összjátéka
vagy éppen ellenpontozása gazdagíthatja az órát, illetve arra is lehetőséget kínál,
hogy a kommunikáció csatornáira reflektálva a diákok is tudatosabban hasz¬
nálják a verbalitáshoz kapcsolódó eszköztárukat a drámában, és azon kívül is.
A facilitátori működés és a tanári szerepbelépés közti határt másodpercek alatt
lépheti át a tanár a nyelvi regiszter vagy a hangszín váltásával.