OCR Output

STRATÉGIÁK A NARRATÍVÁK DRAMATIKUS FELDOLGOZÁSÁRA

a szervezet attitűdjének kifejezésére. Ezeket akár egy lapra felírva a falra is ki
lehet tenni. Érdemes fokozatosan áttérni nyelvileg a többes szám harmadik sze¬
mélyről az első személyre: ne általában beszéljünk a szervezetről, hanem a mi
szervezetünkről egyeztessünk.

Levéltöredékek - írás kiscsoportban: A dráma a nyári szünet után játszódik, és
a szünetről visszatérő munkatársakat különböző köszönőlevelek várják az irodá¬
ban. Ezek olyanoktól érkeztek, akiknek a szervezetünk sikerrel segített az elmúlt
évben. A tanár 3-4 fős csoportokra osztja a diákokat, és arra kéri őket, hogy írja¬
nak meg maximum 2-3 mondatot abból a levélből, amit a munkatársak kaptak.
Ehhez persze át kell gondolniuk, hogy kitől kapták, és hogyan segítettek nekik
a szervezet munkatársai, de a levélből csak a legfontosabb néhány mondatot
írják meg.

Ez a tevékenység nem szerepben történik, de közben egyértelmű, hogy lénye¬
gében maguknak írják a levelet a résztvevők. Nem is kell a feladat végén meg¬
osztani egymással a leveleket, mert a következő improvizációban ez szerepből
fog megtörténni.

A három tevékenység fokozatosan mozdul az általános tulajdonságoktól
a szervezet által képviselt értékrenden át a szerepek és a szervezet történeté¬
nek írása felé. Annak érdekében, hogy a következő ponton szerepbe léphessenek
a diákok, kellenek olyan referenciapontok, amikhez képest játszhatják a szere¬
püket. Ezeket teremti meg az előző három lépés.

Gyűlés — új megbízás: A szervezet nyári szünet utáni első értekezletét impro¬
vizálja majd a csoport. Ehhez, ha szükséges, át lehet rendezni a teret, kitenni
a mottót. A tanár a szervezet vezetőjének szerepében indítja a játékot, üdvözli
a munkatársakat. Elmondja, hogy egy hihetetlenül izgalmas kihívás áll előttük,
de mielőtt erről beszámolna, jó volna beszélgetni arról, hogy vannak-e hírek,
visszajelzések a korábbi eseteikkel kapcsolatban. Akár konkrétan is lehet utalni
a beérkező levelekre, rákérdezni különböző diákoknál, hogy nekik érkezett-e
valami.

Ez a rész igazából a szerepre való ráhangolódást szolgálja, illetve azt, hogy
a résztvevők rátaláljanak a nyelvre, amit munkatársakként beszélnek. Fontos,
hogy szakértői önbizalmuk épülhessen a gyűlés során, ezt a tanár vezetőként
adott visszajelzéseivel is segitheti.

Ha mar hozzászólt mindenki, akkor a vezető előállhat az izgalmas új megbí¬
zással. , Szokatlan módon a minisztériumtól kerestek ma reggel. Igazán külön¬
leges üggyel szeretnének megbízni minket, és most kivételesen komoly pénzeket
is tennének a megbízás mellé. Még szerencsére nem kapta fel a média, de tegnap

+ 80 *