OCR
STRATÉGIÁK A NARRATÍVÁK DRAMATIKUS FELDOLGOZÁSÁRA Azért foglalkoztunk a tanárok után a diákokkal, mert a következő improvizációban kettejük találkozásáról fognak játszani a dráma résztvevői. Páros improvizációk: Visszautalva az igazgatóval folytatott megbeszélésre a tanár elmondhatja, hogy a nap folyamán több tanár beszélt egy-egy diákjával. Ezeket a beszélgetéseket fogják most improvizálni párokban. Arra kéri a résztvevőket, hogy válasszanak maguknak egy párt, és keressenek olyan helyet a teremben, ahol tudnak figyelni a párjukra. Fontos elmondani az improvizációról, hogy ezt nem fogják később megmutatni egymásnak, csak maguknak játsszák. A párok beszéljék meg, hogy az improvizációban melyikük játssza a tanárt és melyikük a diákot, és helyezkedjenek el a teremben. Az improvizáció megkezdése előtt hasznos adni 20 másodpercnyi időt a résztvevőknek, amikor a diákot játszó átgondolhatja magában, hogy mit tud és mit hajlandó elárulni a tanárnak a graffitiről, a tanárt játszó pedig azt, hogy milyen kérdéseket tesz fel, és hogyan próbál minél többet kiszedni a diákból. Az improvizációt a párosok egyszerre kezdjék el, amikor a tanár jelzést ad erre. Nagyon változó, hogy mennyire tudnak belemenni ebbe a játékba a diákok. A páros improvizáció kihívást jelenthet egy részüknek. Ha a tanár látja, hogy valakik nagyon nehezen mennek bele a játékba, akkor nyugodtan odamehet, és próbálhat segíteni nekik. Amikor kezd kifulladni a játék, akkor a tanár jelezheti, hogy már csak fél perc van hátra. Megbeszélés: Az improvizáció után hasznos tartani egy rövid egyeztetést. Menynyire sikerült komolyan játszani ezt a beszélgetést? Mi az, ami nehéz volt benne, és mi segített? A visszajelzés a tanár számára és a résztvevőknek is hasznos lehet. Az improvizáció játszása tanulható, és jó, ha ezt a folyamatot reflektáltan segítjük. Csoportos improvizáció: A játékvezető a páros improvizációban a tanárokat játszókat arra kéri, hogy alakítsanak egy belső kört székekből, és a diákokat pedig arra, hogy legyenek nézői a következő jelenetnek. A tanár megint az igazgató szerepébe lép, és arról faggatja a tanárokat, hogy mit sikerült megtudni a diákoktól. De itt az igazgató már komoly nyomást gyakorol a tanárokra, hiszen a városban mindenki az iskoláról beszél. Hogy lehet, hogy még mindig nem derítették ki, hogy ki a tettes? Az igazgató felszólítja a tanárokat, hogy a diákokkal folytatott beszélgetésük során tapasztalt bármilyen gyanús dolgot azonnal jelentsenek. ,A fenntartó jelezte, hogy jó lenne ezt az ügyet minél hamarabb lezárni! Értsétek már meg kollégák, hogy mi múlik most ezen. Muszáj mondanunk pár nevet. Ha akár csak a gyanú szikrája felmerült bennetek bárkivel kapcsolatban 076.