STRATÉGIÁK A NARRATÍVÁK DRAMATIKUS FELDOLGOZÁSÁRA
Azért foglalkoztunk a tanárok után a diákokkal, mert a következő improvizá¬
cióban kettejük találkozásáról fognak játszani a dráma résztvevői.
Páros improvizációk: Visszautalva az igazgatóval folytatott megbeszélésre a ta¬
nár elmondhatja, hogy a nap folyamán több tanár beszélt egy-egy diákjával.
Ezeket a beszélgetéseket fogják most improvizálni párokban. Arra kéri a részt¬
vevőket, hogy válasszanak maguknak egy párt, és keressenek olyan helyet a te¬
remben, ahol tudnak figyelni a párjukra. Fontos elmondani az improvizációról,
hogy ezt nem fogják később megmutatni egymásnak, csak maguknak játsszák.
A párok beszéljék meg, hogy az improvizációban melyikük játssza a tanárt és
melyikük a diákot, és helyezkedjenek el a teremben. Az improvizáció megkez¬
dése előtt hasznos adni 20 másodpercnyi időt a résztvevőknek, amikor a diákot
játszó átgondolhatja magában, hogy mit tud és mit hajlandó elárulni a tanárnak
a graffitiről, a tanárt játszó pedig azt, hogy milyen kérdéseket tesz fel, és hogyan
próbál minél többet kiszedni a diákból. Az improvizációt a párosok egyszerre
kezdjék el, amikor a tanár jelzést ad erre.
Nagyon változó, hogy mennyire tudnak belemenni ebbe a játékba a diákok.
A páros improvizáció kihívást jelenthet egy részüknek. Ha a tanár látja, hogy
valakik nagyon nehezen mennek bele a játékba, akkor nyugodtan odamehet, és
próbálhat segíteni nekik. Amikor kezd kifulladni a játék, akkor a tanár jelezheti,
hogy már csak fél perc van hátra.
Megbeszélés: Az improvizáció után hasznos tartani egy rövid egyeztetést. Meny¬
nyire sikerült komolyan játszani ezt a beszélgetést? Mi az, ami nehéz volt benne,
és mi segített? A visszajelzés a tanár számára és a résztvevőknek is hasznos
lehet. Az improvizáció játszása tanulható, és jó, ha ezt a folyamatot reflektáltan
segítjük.
Csoportos improvizáció: A játékvezető a páros improvizációban a tanárokat ját¬
szókat arra kéri, hogy alakítsanak egy belső kört székekből, és a diákokat pedig
arra, hogy legyenek nézői a következő jelenetnek. A tanár megint az igazgató sze¬
repébe lép, és arról faggatja a tanárokat, hogy mit sikerült megtudni a diákoktól.
De itt az igazgató már komoly nyomást gyakorol a tanárokra, hiszen a városban
mindenki az iskoláról beszél. Hogy lehet, hogy még mindig nem derítették ki,
hogy ki a tettes? Az igazgató felszólítja a tanárokat, hogy a diákokkal folytatott
beszélgetésük során tapasztalt bármilyen gyanús dolgot azonnal jelentsenek.
,A fenntartó jelezte, hogy jó lenne ezt az ügyet minél hamarabb lezárni! Ért¬
sétek már meg kollégák, hogy mi múlik most ezen. Muszáj mondanunk pár
nevet. Ha akár csak a gyanú szikrája felmerült bennetek bárkivel kapcsolatban