Davis minden párosnak kínál néhány tárgyat helyettesítő, papírra rajzolt jel¬
zést, amiket használhatnak a játékban. Behoz olyan kötöttségeket, amik növelik
az improvizáció feszültségét, mint például a hallótávolságban lévő vendégek. Arra
kéri a párokat, hogy állítsák be az improvizáció kezdő mozdulatait, és gondolják
végig a cselekvésük mögötti szinteket. Ezután indítja el az improvizációkat.
A résztvevők az előzmény létrehozásával együtt elmélyednek egy történet rész¬
leteiben, és egy tőlük távol lévő kor társadalmi dinamikájában is. A résztvevők
a szöveg hátterében lévő társadalmi viszonyokat értik meg a drámán keresztül.
Szövegértelmezési megközelítésből is hasznos stratégia az előzmény létreho¬
zása. Hiszen bármely mű alapos ismerete szükséges ahhoz, hogy az abban megje¬
lenő motívumok, történések előzményeit ki lehessen találni, el lehessen képzelni.
Sok esetben tapasztaltam, hogy a narratíva zártsága, vagyis, hogy tudjuk, hogy
mi lett a történet vége, inkább felszabadítja a csoportot, mint megköti. Mintha
a diákok azt éreznék, hogy nem őket terheli a felelősség a fikció történéseiért,
viszont az előzmények kitalálása kimondottan kreatív, komplex feladat.
Történetet nemcsak az előzmények létrehozásán keresztül lehet vizsgálni, hanem
folytatásának megalkotásával is. Kostas Amoiropoulos magyarországi képzé¬
sén"s nagyszerű példát kínált arra, hogy miként lehet egy sokféle feldolgozásból
ismert klasszikusban — a Hófehérkében -— a mesét folytatva elmélyedni óvodás¬
kisiskolás korosztállyal. Ennek a drs-ámaórának kínálom az összegfoglalóját, 7
hogy aztán reflektálhassunk e történetfeldolgozási stratégia jellemzőire.
Egy veszély! feliratú rejtélyes kis dobozt mutat fel a dramatanar, és ennek
kapcsán hívja játékba a résztvevőket. Kiderül, hogy három tárgy van benne: egy
megrágott alma, egy piros virágos hajtű és egy rózsaszín virágos textil övecske.
A tanár már a doboz megmutatásakor elmondja, hogy ezt igazából ő készítette,
és most megnézhetjük, hogy mi van benne, de történetünkben a doboz elve¬
szett, senki sem tudja, hogy hol van. A tárgyakról folyó töprengést egy újság
— a Fenséges Hírek — legújabb számának cikkével folytatja: , Több héttel eltűnése
után a lány épségben tért haza, és már össze is házasodott egy gyönyörű herceg¬
gel. Mivel igazságtalan mostohaanyját elküldték, Hófehérke már készül rá, hogy
16 Kostas Amoiropoulos: Drámafolyamban 4-8 évesekkel, Budapest, InSite Drama, 2018. április
6-8., https://insite-drama.eu/blog/2018/02/16/dramafolyamban-4-8-evesekkel-kepzes/ (Letöl¬
tes: 2020. augusztus 20.)
127 Az összefoglaló elkészítésében a képzés anyagai mellett használtam Rubányi Anita és Patonay
Anita jegyzeteit a képzésről. Köszönöm, hogy ezeket megosztották velem!