OCR Output

STRATÉGIÁK A NARRATÍVÁK DRAMATIKUS FELDOLGOZÁSÁRA

A következőkben azonban nem a darab főszereplőit elemző drámaórát sze¬
retnék kínálni, hanem a dráma egyik mellékszereplőjén keresztül szeretném
vizsgálhatóvá tenni a mű központi problémáját. Ezt azért is gondolom hasznos
startégiának Szophoklész drámája kapcsán, mert megkönnyíti, hogy alkotva
vizsgálódjon a csoport anélkül, hogy megbontaná a klasszikus dráma zárt struk¬
túráját. Az egyik mellékszereplő, az őr középpontba helyezése lehetővé teszi,
hogy el lehessen mélyedni a színdarab által kínált problémában.

Az 6r — dramaoraterv!”?

Célcsoport: Mivel az Antigoné általában a 9. évfolyamban tananyag, igy a drama¬
órának ez a célkorosztálya. Az óra jól működött néhány évvel fiatalabb és több
évvel idősebb csoportokkal is. Sikerrel vezették le tanár kollégák , elit" gimnázi¬
umban és szakiskolai osztállyal is.

Cél: Az órát elsősorban a dráma olvasása előtt, ráhangolódásként ajánlom,
azzal a céllal, hogy a foglalkozás felkeltse az érdeklődést a mű iránt. Emellett cél
még, hogy a diákok lássák a különbséget a dráma szövegként és szituációként
való értelmezése között, és ők maguk is lehetőséget kapjanak az alkotásra. Tar¬
talom tekintetében az óra az állampolgár és a hatalom viszonyát járja körbe.

Központi kérdés: Mik befolyásolják a hatalomhoz való viszonyunkat?

Szükséges eszközök: Csomagolópapír, filcek, példányok az őr szövegéből, olyan
tér, ahol körbe lehet ülni, és ahol csoportbontásban tudnak dolgozni a diákok.

Időtartam: Csoporttól függően 2-3 tanóra.

A test: Nagy csomagolópapírra egy test körvonalait rajzolja a tanár. Elmondja
a diákoknak, hogy a történet, amivel foglalkoznak, egy hulla körül játszódik.
Igazából a darabban sosem látszik a test, de mindazt, ami a történetben megesik,
a halotthoz való viszony határozza meg. A beszélgetés kezdeményezésére a kö¬
vetkezőket mondhatja el: , Az ókori görög Ihéba város falánál nagy csata zajlott,
sokan meghaltak. A többi halottat eltemették, de a király parancsot adott, hogy
egy bizonyos embert nem szabad elföldelni. Ez az egy tetem maradt ott a város
falától nem messze. Miért adhatta ezt a parancsot? Miért lehet ennyire fontos
az uralkodónak egy halott teste?" Jó, ha a beszélgetésben minél több gondolat
felmerül erről a kérdésről.

A test konkrét kiindulópontot, a gondolkodás egyértelmű, jól megragadha¬
tó középpontját kínálja a diákok számára. Polüneikész holtteste olyan biztos

13 Az óraterv egy korábbi, angol nyelvű változata megjelent a Demo:Dram projekt honlapján. https://
portal.opendiscoveryspace.eu/sites/default/files/demodrama-open_education_resources.pdf
(Letéltés: 2020. szeptember 12.)

0 62 e