OCR Output

1. A TÖRTÉNET KÖZPONTI VAGY MELLÉKSZEREPLŐINEK VIZSGÁLATA

. A történet központi vagy mellékszereplőinek vizsgálata;

. Előzmény létrehozása;

. Történet folytatása;

. Központi esemény megélése;

. Áthelyezés más kontextusba;

. Központi probléma kiemelése -— analóg történet kialakítása;
. Átkeretezés — átültetés más műfajba.

NAP WBN FH

A különböző stratégiákat példák segítségével mutatom be. A saját óraterveim
mellett mások munkájából is hozok példát. A rendszerezés mellet az ötletek,
minták, inspirációk kínálása is fontos célja a következő oldalaknak.

1. A TÖRTÉNET KÖZPONTI VAGY MELLÉKSZEREPLŐINEK VIZSGÁLATA

Nyilvánvaló lehetőségnek tűnik narratív irodalmi alkotásban a szereplőkön
keresztül való elmélyedés, vizsgálódás. Dorothy Heathcote konvenciói például
izgalmas formákat kínálnak arra, miként teremthető meg egy fiktív alak a tan¬
teremben, hogy aztán elmélyedhessen a csoport annak vizsgálatában. Néhány
ötlet erejéig bemutatom, hogy hogyan lehet főszereplőkkel foglalkozni, majd egy
mellékszereplővel kapcsolatos részletes óratervet kínálok. Az Antigoné kapcsán
például jól használható Heathcote 3-as számú konvenciója."" A tanár mutathatja
Kreónt szoborként — ő maga jeleníti meg a szigorú parancsot kiadó uralkodót.
Olyannak mutatja Kreónt a tanár, amilyennek az újdonsült vezető mutatni sze¬
retné magát a Ihébaiaknak. A diákokat arra kéri, hogy értelmezzék a szobrot.
Ezutän ätvälthat a 7-es konvenciéra’', amiben mar Krednként meg is tud szolal¬
ni, de nem mozdul meg. Így a diákok megérthetik az ő nézőpontját, motivációit
arra vonatkozóan, hogy ne engedje Polüneikészt eltemetni. Vagy a 22-es kon¬
venciót"? használja, és felolvassa Kreón parancsát, amiből kibontakozik a drama
alapkonfliktusa. Mindez történhet akár Szophoklész művének olvasása előtt,
és a diákok feladata lehet később a szobor átalakítása a dc-áma olvasása közben
vagy után, úgy, hogy az immár azt tükrözze, amilyen szerintük Kreón valójában.
Kreón figurájának követése vezérfonalat adhat a dráma olvasásához: alakjának
változása a dráma során jó lehetőségeket kínál arra, hogy Szophoklész teljes
művéről gondolkodjon az osztály.

129 Heathcote: Jel és előjel, 17.
21 Uo.
12 Uo., 18.

e6l e