OCR Output

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI

Kerettávolság | Szerep Feladat, tevékenység
művész TIE (színházi nevelési) Í Felkértek minket, hogy készítsünk el és
társulat. adjunk elő egy előadást az Antropológiai

Múzeumban, egy régészeti kutatás eredmé¬
nyeit bemutató kiállításon.

Heathcote eredeti táblázata!" kicsit más megnevezést alkalmaz egy-egy feladat¬
típusra, és Pennington a sorrenden is változtat helyenként, de lényegében mind¬
két táblázat értelmezhető lehetőségeket kínál egy eseménnyel, vagy akár szö¬
veggel való találkozás megtervezésére. A táblázatból is látszik, hogy a korábban
említett festménykészítő példa a művész nézőpontjába helyezi a résztvevőket.
Ebből a nézőpontból az esemény újraalkotása a feladata, ami azt kínálja, hogy
távolról szemlélve, a saját kontextusában fontos dolgokat kiemelve dolgozza át az
eseményt egy másik művészeti ág formáit alkalmazva. Míg az írnok pozíciójában
éppen a történések elfogulatlan dokumentálása lenne a feladat.

A megvalósítás során az elméletileg távoli nézőpont is átfordulhat az érintett
— résztvevői — távolságba. Például, ha a festmény készítőit nyomás alá helyezi
a megrendelő, az iskola igazgatója, és mondjuk azt követeli tőlük, hogy a történetet
ne a saját értelmezésükben mutassák be, hanem tüntessék fel egyik vagy másik
szereplőjét kedvezőbb színben. Ebben az esetben lényegében megváltozik a dräma
középpontjában lévő esemény. Ha eddig a pontig a Jancsi és Juliska meséjének
egy része állt a gondolkodás fókuszában, akkor innentől az igazgató követelése és
az arra való válasz válik középponti eseménnyé. Így a művészek átkerülnek részt¬
vevői keretbe, hiszen ez utóbbi eseményt már nem távolról nézik, hanem köz¬
vetlenül érinti is őket. Ezzel megváltozik a résztvevők cselekedeteinek tétje is.

A keret tudatos használata rengeteg lehetőséget kínál a pedagógusoknak.
Heathcote általános törvényszerűségként írja le, hogy a résztvevők , akkor fognak
a lehető legnagyobb erőbedobással bevonódni, és a leggyorsabban aktív részt¬
vevővé válni, hogyha az eseményhez fűződő viszonyuk kellően specifikus és jól
körülhatárolt, mivel ez elkerülhetetlenül felelősséggel is jár, továbbá olyan sajátos

nézőponttal, ami hatásosan vonja be őket az eseménybe"."?

42 Dorothy Heathcote: Fight for Drama — Fight for Education; Commemorative re-issue, The Journal
for Drama in Education, XXVIIL., 2012/1, 33.
113 Heathcote: Jel és eldjel, 20.

s 58 e