OCR Output

A SZITUÁCIÓ

szerepről. A résztvevők elsősorban a szűkebb közösség viszonyait dolgozták ki,
majd éppen ez volt az, ami az improvizáció során az új helyzetben továbbalakult,
amikor a tágabb közösség viszonyai nyomás alá helyezték.

Az adott kultúra szókincsének, regiszterének használata fontos eszköze a sze¬
rep felvételének és működtetésének. Ebben a drámában a tanár a szerepbelépés¬
sel kínált mintát a nyelvi regiszterre is.

Nem gondolom, hogy Bolton drámája mindenki számára követendő példa.
Lesznek olyanok, akiket jobban érdekel az általa képviselt megközelítés, máso¬
kat pedig egyéb irányok vonzanak. Arra mindenképpen használható ez a több¬
szörösen tesztelt, és sokak által elemzett példa, hogy általánosan alkalmazható
következtetéseket vonjunk le belőle. Néhány pontban összegzem azokat az ele¬
meket, amik segíthetik azt, hogy az osztálytermi dráma résztvevői beléphessenek
bármilyen fiktív világba:

s Hasznos megismerni olyan elemeit a fiktív világnak, amik lehetővé teszik,
hogy a résztvevők kapcsolódjanak hozzá. Felismerhessék benne azt, ami
a saját kultúrájuknak is része.

s Segít a játékban, ha a tevékenységek során feltérképezhetik a részvevők
azokat a normákat, amik fő viszonyítási pontok a fiktív világban. Milyen
fő elvekhez igazodnak a viselkedésükben a fiktív világban élők?

s Fontos, hogy a résztvevő kialakíthassa a fikcióban játszott szerepének
a viszonyát a normákhoz (azonosul velük? lázad ellenük? Vagy úgy csinál,
mintha azonosulna, de igazából...), és kialakíthassa viszonyát a fikció más
szereplőihez.

s A résztvevők által is ismert, elfogadott fókusz, tartalmi középpont segít
tudatosítani azt, hogy miről szól a dráma. Ez a fikción belüli játékoknak
célt ad, segítheti a közös alkotást.

s Az alkotásban használható jelteremtéssel kapcsolatos formai eszközök
valamilyen szintű tudatosítása a drc-ámában történő aktív alkalmazásukat
eredményezi. Ezzel lehetővé teszi, hogy komplexitást teremtsenek a részt¬
vevők a drámában.

Természetesen ez a lista nem teljes, és akár a pedagógus, akár a résztvevők ref¬
lexiói révén tovább gyarapítható. A könyv vége felé kínálok néhány javaslatot
arra, hogy miként fejlesztheti tovább a tanár a saját gyakorlatát, és milyen mó¬
dokon lehet ebben a diákok segítségét kérni.

+51 +