OCR Output

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI

Bolton hangnemet vált: , Vannak, akik azt állítják, hogy őket nem érinti a listánk!
Gyertek csak a kör közepére. Mi pedig álljuk körbe őket, akik mások. Nem sze¬
retjük azokat, akik mások!" A fura kitérő után Bolton ismét vált, meglapogatja
a kör közepén állókat, és megköszöni nekik, hogy segítettek megmutatni azt, hogy
miről szól Miller drámája. , A darab arról szól, hogy miként lehet hatalomra szert
tenni a másnak tűnő emberek vádolásával"? — magyarázza a drámatanár.

Körbe ülnek, és Bolton úgy csinál, mintha egy kis rongybabát emelne föl —
, Salemben ezt bábunak hívnák"? — mondja. Mímeli, és közben narrálja, ahogy
leveszi a bábu ingét, majd egy hosszú tűt szúr a hasába: ,,(...) mert ahogy a salemi
gyerekek, én is meg tudok átkozni másokat. És ha valakire átkot küldenék, ak¬
kor ezt a bábut elküldeném neki." Ezzel hirtelen oldalra fordul, és a mellette
ülőnek adja a mímelt bábut: , Add tovább" — mondja. Amikor a bábu körbeér, és
Boltonnak visszaadná a mellette ülő résztvevő, akkor ő nem veszi át.

Mivel a következő tevékenység már a szerepek építésével kapcsolatos, ezért
itt megállok elemezni az eddigieket. Érdekes látni, hogy Bolton miként akar
hidat építeni a 17. századi világba a diákoknak. Először nézzük tartalom szem¬
pontjából. Bolton nem a fiktív szituáció legkézenfekvőbb elemeivel kezdi építeni
a világot, hanem a tágabb kulturális kontextussal. Kiválaszt egy olyan kapcso¬
lódási pontot, ami más-más szinten ugyan, de jelen van mindkét világban. Ezt
a kapcsolódást explicitté is teszi a tevékenység felvezetésében. A gyűjtéssel rá¬
világít arra, hogy tulajdonképpen mennyire jelen vannak a babonák a világunk¬
ban. A monogramok odaírásával minden résztvevő egyéni szinten is felmérhe¬
ti, hogy ez a világunkban jelen lévő mágikus gondolkodás mennyire van jelen
az ő személyes életében. Bolton a saját elemzésében utal arra, hogy az aláírás
a színdarabban is fontos gesztus, ezért is tartja hasznosnak az alkalmazását.
Talán lesznek olyan diákok, akiknek olvasás közben beugrik ez a párhuzam.
Bolton lényegében explicitté teszi, hogy szerinte miről szól a darab, ráadásul
egy különös, ellentmondásos epizód után, ami talán érzelmileg is megmozgatja
a résztvevőket. Fontosnak tűnik, hogy a leírásban is kihangsúlyozza a hang¬
nemváltást. Olyan, mintha a későbbi lelkész szerepének az árnyéka jelenne itt
meg. Ezt a mintha-bábu, az átok és a körbeadás követi. Bolton a hiedelmek közül
kiemel egyet (az átkot), ami bizonyára ismerős lehet a résztvevőknek, és a salemi
gyerekekre utalva adja körbe a bábut. Ezzel egyrészt tovább erősíti a két világ
között a kapcsolódást, másrészt a játék rítusával az átoktól való félelemből valami
érzékelhetőt is megteremt. Végül is, aki nem hisz az átkok erejében, annak sem

% This play is about gaining power by accusing people who seem to be different (...)." In Bolton:

Acting in Classroom Drama, 224.
Angolul az archaikusabb poppet szót használja Bolton, Hubay Miklós fordításában baba és bábu
is szerepel.

93

+46 e