OCR Output

A SZITUÁCIÓ

egy játék lehetőségét. Felméri, hogy a csoport hogy reagál rá. Kilép a játékból, és
egyeztet a csoporttal. Például megbeszélik, hogy mikor és hol játszódjon a közös
történetük. Egyeztetnek a helyzet kontextusáról.

A dráma egyik fontos sajátossága, hogy kontextualizál problémákat. A morális
dilemmákat a dráma soha nem az általánosság szintjén vizsgálja, hanem konkrét
körülmények hálójában. Ezt a hálót nevezzük kontextusnak. A következő rész azt
vizsgálja, hogy ezt miként teremtjük meg a tantermi drámában.

Kontextus

Mint ahogy az életben, úgy a dramaban sem légiires térben zajlanak a szitua¬
ciók, hanem körülmények sokaságának közepén. Ezek a körülmények alkotják
a szituáció kontextusát, azokat az elemeket, amelyek nagyban meghatározzák
a benne lévők cselekvési lehetőségeit. Ezek a kötöttségek több szinten létezhet¬
nek. Gyakran az életben nem is realizáljuk, hogy miért úgy cselekszünk, ahogy,
hiszen a saját kultúránk kötöttségei számítanak a normának, azok a természe¬
tesek számunkra. Amikor fiktív helyzetet hozunk létre, akkor az akár napja¬
inkban játszódik, akár más korban vagy kultúrában, fontos, hogy úgy tudjuk
a kontextust megteremteni, hogy a szituáció részévé váljanak azok a kulturális,
társadalmi elemek, amelyek befolyásolják a viselkedésünk. Bizonyos mértékben
ezek a befolyásoló körülmények tükröződnek a cselekvés három szintjében, hi¬
szen a kultúra társadalmi, történelmi és filozófiai szintjeit érintik.

2015-ben jelent meg a 25 éves jubileumi, harmadik kiadása a Structuring
Drama Worknek, Jonothan Neelands és Tony Goode könyvének.?? Ebben a szer¬
zők négy kategóriára bontják a több mint 100 leírt munkaformát, drámás szak¬
zsargonban konvenciót. A kategóriák a drámaórák szerkezetét hivatottak kö¬
vetni, így a kontextusépítő konvenciókkal indul a könyv, ezt követik a történet
építését szolgáló narratív konvenciók, majd a költői és a reflektív munkafor¬
mák. A Drámapedagógiai olvasókönyvben?? magyarul is megtalálható a könyv
első kiadásában megjelent 12 kontextusépítő konvenció. Ezek mind hasznos és
többnyire jól alkalmazható formák, módszertani eszközök. Viszont nem fel¬
tétlenül segítenek a probléma megoldásában, hiszen a kihívás nem feltétlenül
formai, hanem inkább elemző és logikai. Amikor egy helyzet köré a résztvevők

§2 Jonothan Neelands — Tony Goode: Structuring Drama Work. Cambridge, Cambridge University

Press, 2015.
Kaposi László (szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv, Budapest, II. Kerületi Kulturális Köz¬
hasznú Nonprofit Kft., 2013.

83

0 43 e