OCR Output

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI

Az elemek közül a személyek és viszonyok összekapcsolódnak, hiszen nehéz len¬
ne viszonyokról beszélni emberek nélkül. Sok nagyszerű technika van arra, hogy
a szereplők tulajdonságait összegyűjtsék a diákok. Egy lépéssel izgalmasabb feladat,
ha a szereplők jelmezét kell megalkotnia egy csoportnak. A jelmez legyen reális, de
mégis sejtessen valamit a szerep személyiségéből vagy dilemmáiból. Természetesen
lehet a szerepeket megjelenítő szobor alkotása is feladat, vagy akár a szereplők közti
viszonyrendszer megjelenítése szoborcsoportban. A személyek vizsgálatára kínál
még lehetőséget, ha valamelyik szereplő nézőpontjából fogalmaznak meg szövege¬
ket a diákok. Lehet ez akár írott szöveg, napló, levél vagy leírt, esetleg improvizált
monológ. Persze egy hosszú monológ megírása komoly motivációt és némi íráskész¬
séget igényel. Ezért szoktam ilyen feladatoknál 3-5 mondatban maximálni a hosszt,
arra kérve a résztvevőket, hogy minél tömörebb szöveget írjanak.

Az idő vizsgálata is lehetőségeket kínál a szövegelemzésre. Akár a teljes tör¬
ténet idővonalon való felvázolása is hasznos feladat lehet. A mesében leírt törté¬
nések sorrendbe rakása segít, hogy áttekinthető legyen a történet. Ezt követheti
a különböző események egymáshoz való viszonyának elemzése — mi okoz mit?
De a Jancsi és Juliskánál akár a napszakok szétválasztása is lehetőségeket kínál
arra, hogy a történetet jobban megértsük. Az egyik csoport dolgozhat a nappal
történő események megjelenítésén, míg a másik az éjjel történőkön.

Foglalkozhatunk a hellyel. Ez értelmezhető akár tágabb földrajzi értelemeben
vagy konkrét élettérként is. A mese első néhány bekezdése alapján milyen lehet
az az ország, ahol ez a mese játszódik? Ha lennének itt újságok, akkor mik len¬
nének a szalagcímek? Ezeket akár párokban, akár kisebb csoportokban megfo¬
galmazhatják, megírhatják a diákok. Ha elmélyültebb szövegolvasást akarunk
elérni, akkor foglalkozhatunk a konkrétabb élettérrel is. A mese szövege alapján
próbáljuk meg elképzelni a favágó házának alaprajzát! Mi az, ami egyértelmű
a szövegből? Mi az, amit mi teszünk hozzá, amikor elképzeljük a házat?

Ha a dráma felé akarunk lépni, akkor érdemes a tanteremben kijelölni a lakást
és annak részletein dolgozni. A csoport dinamikáján és a tanár céljain múlik,
hogy együttesen vagy csoportos feladatokra bontva csinálja a térmeghatározást.
A tér egészén túl a részletek kidolgozása teremti meg a szövegértelmezés és az
alkotás közös lehetőségét. Például a székekkel, padokkal kijelölt térbe belépve,
szavakkal le lehet írni, hogy mit látna az ember, ha a házban lenne.

A térben lévő tárgyak kitalálása nagyszerű lehetőséget kínál a szöveg tar¬
talmának értelmezésére és új formában történő kódolására. Hol van a favágó
fejszéje, és milyen nyomait hordozza a gazdája állapotának? Milyen apró tárgyat
rejt el Juliska a matraca alá? Ezek és az ehhez hasonló feladatok kimozdíthatják
a diákokat a hétköznapi iskolai működésmódból, mert célt adnak az értelmezés¬
nek, és teret nyitnak a képzeletnek.

+40 +