OCR Output

A SZITUÁCIÓ

a saját helyzetükből, problémáikból is becsempésszenek elemeket — a felkínált
tevékenységeken keresztül —a fiktív szituációba. Ez fog John O’ Toole szerint ter¬
mékeny feszültséget teremteni a valós és a fiktív között."

A dráma jelteremtéssel kapcsolatos folyamatai lényegében ezeknek az ele¬
meknek az alakítására épülnek. Az alkotók dolgozhatnak a térrel, az emberek
közötti közelséggel-távolsággal vagy a méretekkel. Alakíthatják az időt — tempó¬
ként vagy ritmusként -, amikor egy szituációt formálnak. A szituáció elemeinek
a használatával, abban való cselekvéssel tudják kibontani a dráma tartalmát.

Gyakorlatok a szituáció elemeinek alkalmazására

Mielőtt továbbmennénk a szituáció elméletének feltérképezésében, szeretném
bemutatni, hogy miként lehet a szituáció elemeit használni a szövegelemzés¬
ben. A Jánoska és Margitka című mese első oldalát használom példaszövegként.
Ez a széles körben ismert Grimm-mesének, a Jancsi és Juliskának Márton László¬
tól származó fordítása." Az első oldal lényegében a családra törő szegénységet
írja le, és ahogy éjszaka a mostoha győzködi az apát, hogy vigye ki a gyerekeket
az erdőbe. A gyerekek hallják a beszélgetést, ezért Jánoska fehér kavicsokat gyűjt
kint, a holdfényben. Reggel elindulnak az erdőbe.

Visszafelé fogom sorra venni a szituáció eddig beazonosított elemeit — a prob¬
lémát, a személyeket és a viszonyokat, az időt és a teret —, hogy a diákokkal meg¬
valósítható szövegelemző gyakorlatokra kínáljak példát. Ezek a tevékenységek
tekinthetők az osztálytermi dráma irányában tett egy-egy lépésnek is. Az elemző
gyakorlatok persze átültethetők más szövegekre, mesékre.

A probléma beazonosítása hasznos kiindulópont lehet a szövegértelmezéshez.
Korosztálytól függően ez különböző feladatokon keresztül történhet. Akár egy
egyszerű probléma gyűjtés is hasznos feladat lehet, érdemi elemző beszélge¬
tést indíthat. Milyen probléma áll ennek a történetrésznek a középpontjában?
Nagyon hasznos, ha többféle probléma merül fel, mert akkor ezek viszonyáról
lehet tovább beszélgetni. Lehet keresni azt, hogy milyen képekben, fordulatokban
jelennek meg a problémák a szövegben. De kisebb gyerekektől akár egy pillanat
meghatározásával vagy egy állókép megalkotásával is lehet kérni a baj forrása¬
inak megmutatását.

73° John O’Toole: The Process of Drama. Negotiating Art and Meaning, London, Routledge, 1992, 30.

A Jacob Grimm - Wilhelm Grimm: Gyermek- és családi mesék, ford. Adamik Lajos — Márton
László - III. Ludwig Richter, Budapest, Magvető, 2005, 73—80. Online itt található a szöveg:
https://www.stelliumpress.hu/wp-content/uploads/J%C3%A 1noska-%C3%A9s-Margitka.pdf
(Letöltés: 2020. augusztus 1.)

+ 39 +