Tehát a dráma kapcsán eddig beszélhetünk a szándékkal bíró cselekvésről,
ami valamilyen kontextusban, szituációban zajlik, és van előzménye, következ¬
ménye. Érdemes további kiegészítéseket tenni, mert eddig nem igazán érthető,
hogy miben tér el a hétköznapok bármely cselekvésétől az, ami a drämäban
történik.
Dorothy Heathcote egyik legkorábbi írásában, az 1967-ben megjelent
Improvisationben azt írja, hogy a , dráma az olyan helyzetekkel való szembené¬
zésről szól, amelyek megváltoztatják az embert, mert akkora kihívást jelentenek
a számára"." Heathcote szerint tehát a dr-áma középpontjában a körülmények
hatására, azokra reagálva megváltozó ember áll. Két, számunkra hasznos elemet
kínál ez a meghatározás. Egyrészt a dc$7ámában bemutatott szituáció jellegével
kapcsolatban fontos kiegészítés, hogy a szituációnak az embert változásra kény¬
szerítő erejű körülményeket, viszonyokat kell hordozniuk. Másrészt hasznos,
hogy Heathcote az embert, az ember alakulását állítja a drama k6zéppontjaba.
Ezt tükrözi az is, hogy később Heathcote a drámát (a róla készült BBC dokumen¬
tumfilmben) man in a messként" határozza meg, amit igaz ember bajbanként"
szoktunk magyarul emlegetni. Ez a tömör meghatározás annyira sokat mondó,
hogy Heathcote munkásságának első korszakát is így szokták nevezni."
A változást előidéző szituációk nyilvánvalóan túllépnek az egyén határain,
hiszen egy ember helyzetének része az a szélesebb társadalmi valóság is, ami
hatással van a közvetlen környezetére. Edward Bond drámaíró szintén az em¬
ber és az őt körülvevő társadalmi valóság ütközését tartja a dc-áma témájának,"
de ezt kiegészíti azzal, hogy az ütközés az emberen belül is történhet. Szerinte
akkor alakul ki dráma, amikor az alapvető emberi szükségletek — mint például
az igazság iránti vágy — összeütközésbe kerülnek azokkal a társadalmi elvárá¬
sokkal, amiket az ember a szocializációja során a magáévá tesz.” Bond szerint
a görög drámák is azokat a konfliktusokat állították színpadra, amik az egyén
„Drama is human beings confronted by situations which change them because of what they
must face in dealing with those challenges.” Dorothy Heathcote: Improvisation, in Liz Johnson
— Cecily O’Neill (eds.): Collected Writings on Education and Drama, Evanston, Northwestern
University Press, 1984, 48.
Kenneth Tynan szinhazkritikusra hivatkozva hasznalja ezt a meghatározást.
Dorothy Heathcote: Hérom szévészék var ram..., ford. Deak Eva, Drämapedagögiai Magazin,
1994/k, 11-14.
20 Gavin Bolton: Acting in Classroom Drama, Portland, Calender Island Publisher, 1999, 177.
?! Edward Bond: Commentary on The War Plays, in Edward Bond: The War Plays, London,
Methuen, 1991, 258.
2 Uo.