OCR Output

NARRATÍVA ÉS DRÁMA

A dráma azért lehet hatékony módja a történetek vizsgálatának, mert áthe¬
lyezi a történetet, másik formát ad neki, másik szintre helyezi. A dráma közép¬
pontjában a szituáció áll, és amint egy történet bármelyik eseményét a szituáció
dimenzióiba fordítjuk, megakasztjuk azt, és kérdések sokaságára kell válaszokat
keresnünk, hogy drámává váljon a cselekvés. Amíg a drámai szituációt értel¬
mezzük, megáll az idő, és megáll a narratíva is. Ezért tudunk más nézőpontból
rápillantani. Annak érdekében, hogy tisztábban lássuk, mi a viszony a dráma és
a narratíva között, és hogy mit kínálhat a dráma az oktatásnak, érdemes körül¬
járnunk, mit értünk a dráma fogalma alatt.

A DRÁMA

Chris Cooper hívja föl a figyelmet arra, hogy a ,,»drama« sz6 a g6r6g dro vagy
dran szóból szarmazik, ami azt jelenti, »csinalok« vagy »cselekszem«, hogy
»befolyasoljak«”,> mig a görög theotron sz6 a nézés helyét jeloli. A dramaban
cselekednek, a színházban pedig ezt nezik. Eles kontrasztban a narrativäkkal,
a dräma működésének fő csatornája a cselekvés. Ennek része, a cselekvés egyik
lehetősége a beszéd is. A drcrámában a beszéd a cselekvés egyik eszközévé válik.
A szituációban nemcsak az fontos ami, akitől, akinek és ahogyan elhangzik,
hanem ehhez a szituáció megváltoztatásának szándéka is kapcsolódik. Láttuk,
a dráma szó görög gyökében eleve benne rejlik a szándékoltság, a célra irányult¬
ság. Azért cselekszem, hogy befolyásoljak.

Bécsy Tamás drámadefiníciója hasznos kiegészítéseket kínál az eddigiekhez.
Ő azt állítja, hogy azt nevezhetjük drámának, , ami egy eredetileg szituáció¬
ba zárt életjelenséget, élettartam megvalósulását, (...) cselekménnyé alakulását
tükrözi."" Bécsy definíciójában fontos szerepet játszik a szituáció, ami a cselek¬
vés vagy életjelenség lehetőségét hordozza. Emellett Bécsy meghatározásának
része a cselekménnyé alakulás, tehát valamiféle történet kibontakozása is. Nem
feltétlenül kell komplex narratív struktúrákra gondolnunk ennek kapcsán, hiszen
az, hogy egy cselekedetnek van előzménye és következménye, már önmagában
történetet teremt.

5 Chris Cooper: A cselekvő képzelet. A TIE és annak viszonya ma a DiE-hoz, ford. Köves Júlia, in

Takács Gábor (szerk.): Jeladás és képzelet, h.n., 2020, 48.

16 Bécsy Tamas: A dradmamodellek és a mai drama, Budapest-Pecs, Dialög Campus, 2001, 37.

+16 +