Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000006/0000

Benedikció és exorcizmus a kora újkori Magyarországon

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Bárth Dániel
Title (EN)
Benediction and Exorcism in Early Modern Hungary
Field of science
Néprajz / Ethnography (12858)
Series
Fontes Ethnologiae Hungaricae
Type of publication
forráskiadás
022_000006/0290
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 291 [291]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000006/0290

OCR

12. Barka A virágvasárnapi pálma-/barkaszentelés szertartásának legkorábbi liturgikus forrásai a gallikán liturgikus területről, a 7—8. századból származnak. A 8-9. szäzadi frank templomok és kolostorok körében a virágvasárnapi körmenet már elterjedt rítusnak számított. Ennek keretében áldották meg az ágakat. A szertartás a 10. századtól már a német területeken is gyökeret vert." Délen főként olaj- és pálmaágak, Közép-Európában a fűzfaág termésbe borult ágait szentelték meg. A szentelt barka a magyar nyelvterületen máig változatos célokra (leginkább orvosságként és , égiháború" ellen) használt, közismert szentelmény." Magyarországon a legrégibb szertartásleírást a Pray-kódex őrizte meg, amelynek az egyes imádságok szövegét illetően megvannak ugyan az európai analógiái, ám magának a hosszú ordónak a kialakítása sajátos változatot jelent." Alább a késő középkori nyomtatott esztergomi szertartáskönyvek virágvasárnapi ordóját tükröző 16. századi Ordo et ritus szertartásleírásának a — konkrétan barkaszentelésre vonatokozó -— részletét adjuk közre (a). „Felhivatalos” benedikciöskönyveink a szertartás liturgikus oldalát általában nem érintik. A Fasciculus triplex 6sszeallítója is csupán néhány szertartásmagyarázó bekezdést illesztett be a megfelelő fejezetébe, de magát a rítusszöveget nem közölte." A megszentelt ágak hatására vonatkozó fejtegetéseket öt pontba rendezte. Ezek többsége teológiai magyarázatot ad, ám az utolsó szakasz tanulságos a szentelmény mindennapi használatára vonatkozóan. Eszerint ahova ezeket az ágakat beviszik, az ott lakókat védelmezze meg az isteni áldás révén minden bajtól. Utóbbiak — a magyarázat szerint — elsősorban villámokat, mennydörgést és vihart jelentenek, másfelől az emberi egészségre támadó betegségdémonok mesterkedéseit takarják." a) Virágvasárnapi barka Ordo in die Ramispalmarum OR 1560, f. 60-66. Franz 1909, I. 470-507; Artner 1923, 135-141; Egy 12. századi ordöt közöl: Franz 1904, 35-41. 25 Összefoglalóan: Bálint 1973, 194—200. 4 Zalán 1927, 50-52. Egyéb középkori ordóink tartalmi összefoglalását adja: Galambos 1953/2004, 106—109. 15 FT 1739, 30-32. , De benedictione palmarum”. 26 Ut in quemcunque locum importati fuerint hi rami, habitatores benedictionem Dei consequantur, et ab omni adversitate fugata, dextra Dei protegantur. Valent ergo etiam contra fulmina, fulgura, et tempestates, et contra quaslibet caco-daemonis in perniciem humanam machinationes” — FT 1739, 31. 290

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1842 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.01 MB
Permalink to jpg
022_000006/0290.jpg
Permalink to ocr
022_000006/0290.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu