OCR
10. Gyógynövények, füvek, virágok A növények tiszteletének, mágikus és vallási felhasználásának, varázsszavakkal történő összekapcsolásának stb. kereszténység előtti gyökerei vannak. Különösen a gyógynövények vonatkozásában érthető, hogy az egyházi benedikció révén egyfelől fokozható volt hatékonyságuk, másfelől — legalábbis az egyháziak szándéka szerint — csökkenthető volt a hozzájuk kapcsolódó mágikus képzetek tárháza." Az általunk közölt példák egy kivétellel (c) a Sacra arca benedictionum című kéziratos bencés szertartáskönyvből származnak. Ez a körülmény szorosan összefügg a pannonhalmi forrás jellemző medicinális arculatával, amelyről fentebb, a forrásokat bemutató fejezetben bővebben értekeztünk. A különfele füvek Nagyboldogasszony-napi (augusztus 15.) megáldása (a) régi hagyományra tekint vissza a nyugati egyházban." Forrásunk két — áldást kérő — orációt ír elő, ezekben olyan virágokat és füveket említenek, amelyek az isteni benedikció nyomán gyógyító hatással rendelkeznek az emberek teste és lelke szempontjából egyaránt. A , félhivatalos"? Fasciculus triplex bevezető leírása szerint egyes római katolikus tájakon igen közkedvelt szokás, hogy a papok, plébánosok füveket, virágokat és kisebb lombokat áldanak meg ezen az ünnepen, amelyeket az emberek a gonosz lélek szemfényvesztései ellen használnak, vagy az állatoknak adják azokat, hogy megóvják őket a varázslók és javasasszonyok ráolvasásainak ártalmaitól." Noha magának a rítusnak számos középkori" és kora újkori" párhuzama is"5 Franz 1909, 1. 393-398. '# A történeti hättereröl összefoglalöan: Probst 1857, 275-276; Franz 1909, I. 398-413. Franz a legkorábbi német rítusleírást a 10. századra teszi. Általában a növények exorcizálásáról: Bartsch 1967, 315—317, 406—408. FT 1739, 67. , Usitatissimum est in variis regionibus romano-catholicis, herbas, flores et frondes minores in festo Assumptae B. M. V. in ecclesia benedicere a sacerdote, vel ejus loci parocho; easgue adversus praestigias maligni spiritus adhibere; et ipsa etiam animalia a nocumento incantationum magorum et sagarum praeservare." A szerkönyv összeállítója egy mirákulumtörténetet is beillesztett Szent Gotthárd püspökről, aki egy általa megáldott fűvel gyógyított meg egy szemfájós asszonyt. 56 Franz 1912, 30-31 (elterö szöveggel); Stapper 1906, 63-64, 108-109 (15. századi münsteri agenda, eltérő szöveggel); Freisen 1898/a, 146-148 (schleswigi egyhäzmegye, 1512, eltérő szöveggel); Freisen 1898/b, 67 (a dániai Roeskilde 1513-ban kiadott rituáléja, mäs szöveggel); Reifenberg 1971-1972, I. 614-619; II. 433-436 (a mainzi ritus elemzese); Schönfelder 1904-1906, I. 22-23 (meisseni szertartäsrend, 1512); II. 77-78 (schwerini ritus, 1521). 87 MB 1685, 101-104. „Ordo benedicendi herbas in die assumptionis Beatiss. Mariae Virginis" (teljesen eltérő szöveggel); OSN 1653, 392-395 (MB 1685 szövegével egyezik); AUG 1580, 637-641 (elterö szöveggel); GNEZ 1549, CX—CXI (eltérő lengyel ritus); VIEN 1889, II. 19-22. „Benedictio herbarum in festo assumptionis B. M. V.” (teljesen eltérő szöveggel); MBP 1845, 86-91; POL 1743, 70-74 (egészen mas); POL 1884, 185 279