OCR Output

10. Gyógynövények, füvek, virágok

A növények tiszteletének, mágikus és vallási felhasználásának, varázsszavakkal
történő összekapcsolásának stb. kereszténység előtti gyökerei vannak. Különösen
a gyógynövények vonatkozásában érthető, hogy az egyházi benedikció révén egy¬
felől fokozható volt hatékonyságuk, másfelől — legalábbis az egyháziak szándéka
szerint — csökkenthető volt a hozzájuk kapcsolódó mágikus képzetek tárháza."

Az általunk közölt példák egy kivétellel (c) a Sacra arca benedictionum című
kéziratos bencés szertartáskönyvből származnak. Ez a körülmény szorosan össze¬
függ a pannonhalmi forrás jellemző medicinális arculatával, amelyről fentebb, a
forrásokat bemutató fejezetben bővebben értekeztünk.

A különfele füvek Nagyboldogasszony-napi (augusztus 15.) megáldása (a) régi
hagyományra tekint vissza a nyugati egyházban." Forrásunk két — áldást kérő —
orációt ír elő, ezekben olyan virágokat és füveket említenek, amelyek az isteni
benedikció nyomán gyógyító hatással rendelkeznek az emberek teste és lelke szem¬
pontjából egyaránt. A , félhivatalos"? Fasciculus triplex bevezető leírása szerint egyes
római katolikus tájakon igen közkedvelt szokás, hogy a papok, plébánosok füveket,
virágokat és kisebb lombokat áldanak meg ezen az ünnepen, amelyeket az emberek
a gonosz lélek szemfényvesztései ellen használnak, vagy az állatoknak adják azokat,
hogy megóvják őket a varázslók és javasasszonyok ráolvasásainak ártalmaitól."

Noha magának a rítusnak számos középkori" és kora újkori" párhuzama is¬

"5 Franz 1909, 1. 393-398.
'# A történeti hättereröl összefoglalöan: Probst 1857, 275-276; Franz 1909, I. 398-413.
Franz a legkorábbi német rítusleírást a 10. századra teszi. Általában a növények exorci¬
zálásáról: Bartsch 1967, 315—317, 406—408.
FT 1739, 67. , Usitatissimum est in variis regionibus romano-catholicis, herbas, flores
et frondes minores in festo Assumptae B. M. V. in ecclesia benedicere a sacerdote, vel
ejus loci parocho; easgue adversus praestigias maligni spiritus adhibere; et ipsa etiam
animalia a nocumento incantationum magorum et sagarum praeservare." A szerkönyv
összeállítója egy mirákulumtörténetet is beillesztett Szent Gotthárd püspökről, aki egy
általa megáldott fűvel gyógyított meg egy szemfájós asszonyt.

56 Franz 1912, 30-31 (elterö szöveggel); Stapper 1906, 63-64, 108-109 (15. századi
münsteri agenda, eltérő szöveggel); Freisen 1898/a, 146-148 (schleswigi egyhäzmegye,
1512, eltérő szöveggel); Freisen 1898/b, 67 (a dániai Roeskilde 1513-ban kiadott rituá¬
léja, mäs szöveggel); Reifenberg 1971-1972, I. 614-619; II. 433-436 (a mainzi ritus
elemzese); Schönfelder 1904-1906, I. 22-23 (meisseni szertartäsrend, 1512); II. 77-78
(schwerini ritus, 1521).

87 MB 1685, 101-104. „Ordo benedicendi herbas in die assumptionis Beatiss. Mariae
Virginis" (teljesen eltérő szöveggel); OSN 1653, 392-395 (MB 1685 szövegével egye¬
zik); AUG 1580, 637-641 (elterö szöveggel); GNEZ 1549, CX—CXI (eltérő lengyel ri¬
tus); VIEN 1889, II. 19-22. „Benedictio herbarum in festo assumptionis B. M. V.” (tel¬
jesen eltérő szöveggel); MBP 1845, 86-91; POL 1743, 70-74 (egészen mas); POL 1884,

185

279