OCR Output

A tűzelhárító kenyér , elemi" gondolatának története, eredetének fejtegetése
nem a feladatunk, és rövid áttekintésünknek nem is az volt a célja, hogy hipoté¬
zisek ijesztő mélységeibe rántsa az olvasót. Az időnként így is kényszerű következ¬
tetésekre épülő vizsgálatunk már akkor elérte célját, ha sikerült ráirányítani a fi¬
gyelmet a népi kultúra egy-egy szokáselemének hátterében rejlő művelődéstörté¬
neti folyamatok tisztázásának jelentőségére.

*

A fentiekben vázolt szentelményéletrajz természetesen csupán egy lehetséges utat
képvisel. További változatokra bőséges példatárat szolgáltatnak szöveggyűjtemé¬
nyünk bevezető áttekintései, amelyek azonban a részletes biográfiák elkészítését
— elsősorban terjedelmi okokból — nem vállalhatták fel, csupán iránymutatást je¬
lentenek a jövőbeni tanulmányok felé.

Elsősorban a kora újkor időszakára koncentráló szövegkiadásunknak és a
hozzá csatlakozó bevezető tanulmánynak nem lehet célja, hogy a szentelmények
megáldásának és exorcizálásának 19—21. századi történetét is felvillantsa. A jövő¬
ben önálló — és adott esetben tágabb kontextusban vizsgálódó — tanulmányok
tisztázhatják az egyházi felvilágosodás szellemi ernyőjében végbement mentali¬
tástörténeti változásokat, amelyek a 18. század utolsó harmadától egyre inkább a
korábbi benedikciós és ördögűző-gyakorlat visszaszorítását eredményezték." Ter
mészetesen ez a , megtisztítás" nem lehetett végleges és teljes körű még a nyugati
katolicizmus területén sem." Hivatalos egyházi jóváhagyással ez elmúlt két év¬
században is születtek újabb és újabb benedikciótípusok, amelyek szövege szerke¬
zetileg hasonlít ugyan a korábbi mintákra, ám teológiai és dogmatikai szempont
ból már , felvilágosult" jelleget hordoznak. Erre jelentenek közismert példát a 20.
század utolsó évtizedeiben helyenként nagy népszerűségnek örvendő járműáldá¬
sok. Archaikusabb és összetettebb gyökere van a középkori benedikciós és
exorcista gyakorlatot a legújabb időkig továbbéltető ortodoxia és a nyugati ke¬
reszténység határterületén élő magyarság újabban bevezetett áldásainak. Jó példa
erre a nemrégiben feltárt gyimesi gyakorlat, ahol a helyi vallásnak mind a mai
napig részét képezi a hívek ilyen jellegű igényeit (részben) kiszolgáló papi tevé¬
kenység."

A témát érintő gazdag szakirodalomból csak néhány példát említünk: Goy 1969, 169—
190; Müller 2005, 294—341.

55 Vo. a déLitdliai példat: de Martino 1982.

5 Pócs 2005.