OCR Output

V. A benedikciók

és exorcizmusok szöveges aspektusai

Az egyházi benedikciók és exorcizmusok, valamint a paraszti ráolvasások szöveg¬
szerű kapcsolatának gondolata nem új keletű az európai és hazai művelődéstör¬
téneti szakirodalomban. Már Adolph Franz is tett erre vonatkozó utalásokat,
ám szövegidézetei csupán a szigorúan egyházi anyagra koncentráltak." Részben
Franz utalásai nyomán, részben a saját szóbeli gyűjtéseinek eredményeit is fel¬
használva az 1940-es években nálunk Bálint Sándor foglalta össze a kérdést, aki
a liturgia és a , néphagyomány" kapcsolatát vizsgáló tanulmányában néhány ol
dalon keresztül rövid történeti áttekintést adott arról, hogy ,a liturgia a maga sa¬
játos világával, dúsgazdag áldás- és exorcizmuskészletével mély hatást gyakorolt
népünk egész életére, lelkületére".? Fejtegetése szerint ez az egyházi készlet , a
pogány inkantációk helyettesítésére alakult ki, szép példájaként az egyház bölcs
alkalmazkodäsänak... Ezek a hivatalos szövegek az orvostudomány újkori fejlő¬
désével, kialakulásával, természettudományos igényeivel általában kivesztek az
egyházi gyakorlatból, közben azonban jórészt laicizálódtak és új, népszerű rá¬
imádkozásokat, vulgáris exorcizmusokat ihlettek, amelyek egyébként sokat meg¬
őriztek az egyház liturgikus hagyományaiból. Jellemző példája ez is annak a cse¬
reviszonynak, kölcsönös hatásnak, amely az egyház és a nép között szakadatlanul
fennáll. A pogány ráolvasások megfelelő átértelmezéssel, szublimált alakban he¬
lyet kapnak a középkori rituálékban, hogy utána alkalmas pillanatban, de most
már liturgikus inspirációval gazdagodva, a nép újra adaptálja őket."

A népköltészet, azon belül is a ráolvasások műfaja felől közelítve a témakör —
európai viszonylatban is" — legrészletesebb kifejtésére Pócs Éva vállalkozott, aki
az 1980-as években megjelent tanulmányaiban mind történeti, mind folkloriszti¬
kai szempontból kiváló analízis keretében mutatta be a középkori benedikciók és
az újkori paraszti ráolvasások párhuzamait."" Az általa elvégzett elemzésekhez el
sősorban Franz gyűjteményéből, valamint a magyarországi ráolvasások történeti
és , recens" forrásanyagából válogatott példákat. Vizsgálata elsősorban a szövegek

52 Franz 1909, II. 429.

"5 Bälint 1944, 119-128.

18 Bálint 1944, 121.

* Noha a kétféle szövegtípus kapcsolatára Thomas is utal, konkrét szövegelemzésre ő
sem vállalkozott: Thomas 1971, 42.

156 Pócs 1984; 1986; 1988; 2002a.

OI