OCR Output

Szűzanya és a szentek imádási formájának különbségeire (cultus latriae, hyperduliae,
duliae) vonatkozó kérdés is." A Csíkszentimrén plébánoskodó Csató Ferenc saját
füleivel hallotta, amikor kollégája többek között az angyalokról, a purgatóriumról, az
ördög múltjáról és legfőbb ellenségéről kérdezte Katát." Csatót konkrétan a predes¬
tinációra vonatkozó kérdésre adott körmönfont, ám általa nem idézett válasz győzte
meg az asszony ördöngösségéről. Úgy gondolta, ilyen csak az ördögtől telik ki."

A teológiai kérdésekre adott válaszok mellett leginkább az asszony jövendölé¬
sei, látomásai, divinációi, halottakkal kapcsolatos megnyilvánulásai győzték meg
környezetét a megszällottsägäröl. „Azt is mondotta Kata, hogy ő az Istennel be¬
szél, es amit mondot, nagy hitele vólt."" „Jövendö mondäsit is eleget hallottam,
a pater e6 kegyelme eleget irt fel benne, mäsok is sokan irtäk fel amiket mondot”¬
vallotta egy szentgyörgyi székely." Bodó Ferenc szentmiklósi plébános elmond¬
ta, hogy az asszony az élőkről és a holtakról egyaránt megnyilatkozott. A néhai
Mikes Mihályról és feleségéről" például azt állította, hogy a purgatóriumban

vannak és csak 12 év után, , 100 misék által" szabadulnak meg, ,és nagy jelek

+ 2 . . . 230
által leszen szabadulások, mert fejerben megjelennek, de senki meg ne rettenyen".

”4 A kérdések itt már rávezető módon hangzottak el. Különös, hogy az egyébként a szen¬
teknek kijärö duliae-tiszteletet a Szüzanyähoz, az utöbbihoz tartoz6 hyperduliae-tisztele¬
tet pedig a szentekhez kapcsolta a kérdező és a válaszadó. A tévedést megjegyzés nélkül
rögzítették a jegyzőkönyvben. — GYÉL I. 1. 9/1727.

25 GYÉLI. 1. 8/1727. Csató Ferenc vallomása.

16 GYÉLI. I. 9/1727. Később Csatónak — saját bevallása szerint — gyanús lett a pap és a meg¬
szállott gyakori titkos társalkodása, és megsejtette a csalás tényét. (Legalábbis utólag —
mintegy védekezésül — így interpretálta a történteket.) Miután otthagyta a csikszent¬
györgyi plébánost, az előbb könyörgő leveleket, majd válogatott átkokat zúdított rá. Áll
tólag maga a megszállott is elátkozta: , Damnatus es in aeternum. Quia me deseruisti,
cum ordinatus fueris a Deo penes me." (Légy átkozott örökké! Miért hagytál el, mikor Is¬
ten arra rendelt, hogy mellettem légy?) — GYÉL I. 1. 9/1727. Ferenczi később levelében so¬
kat sejtetően említette meg az esetet: „P. Csato Uram meg menekedet innen, miert? Ki
mondá az ördög, és a Jesus Christus azelöt, mi légyen, el halgatom.” — GYEL I. 1. 8/1727.

”" GYELI. 1. 8/1727. Csató Ferenc vallomása. Ugyanitt szerepel a következő megjegyzés

is: „Sok jövendölésit is hallottam Katának, mellyre sokszor azt felelte a páter, ezt en

bizony mind el hiszem. A hitetlenkedő Csatót saját felmenőinek példájával akarták
meggyőzni. A nagyanyjáról a megszállott asszony azt állította, hogy már megszabadult

a purgatóriumból, a nagyapja viszont még mindig ott van. — GYÉL I. 1. 9/1727. Csató

Ferenc vallomása.

GYÉLI. I. 8/1727. Keresztes József vallomása. , Jövendőt mondot. Azt is, hogy ugy hiszi

amit mond, mint hogy hiszi, hogy az Isten az égben. Aki nem hiszi, el kárhozik, vala¬

mit Kata mond, még mással ki is predicáltatta." — GYÉL I. 1. 8/1727. Oláhfalvi Ferenc

vallomása.

228

15 Egy korábbi vizitációból tudjuk, hogy Kisasszony megyéjében 1721. februär 11-én temet¬
ték el Mikes Mihály grófot. — GYÉL I. 6. Visitatio Canonica 1720-21.

Az asszony hozzátette, hogy fehér ruhás megjelenésük a sírjuknál várható (,loco ubi
sepulti sunt erunt magna signa”). — GYÉL I. 1. 9/1727.

230

83