OCR Output

29. ff. 41r-4lv. Alia benedictio auri, thuris et myrhae adversus incubos et
succubos et contra insultus maleficorum

30. f. 41v. Contra febres

31. ff. 41v-42v. Contra morbum caducum

32. ff. 42v—43r. Contra dolores calculi

33. ff. 43r-43v. Contra frenesim infantium

34. ff. 43v-44r. Contra praesuras praegnantium

35. ff. 44r-51r. Exorcismus potentissimus mirabilisque efficaciae ad expellendas
omnes facturas, maleficia, praestigia, ligaturas, et opus nefarium diaboli
ab hominibus

36. ff. 51r—56v. Exorcismus mirabilis efficatiae, qui in matrimonio a doemonibus
vel maleficiis aut arte diabolica impediuntur seu maleficiantur

37. ff. 56v-57v. Benedictio aquae contra maleficium taciturnitatis

A kéziratos szertartáskönyv mind a bencés háttér, mind pedig a magyarországi ke¬
letkezés egyértelmű jegyeit magán viseli. A Benedek-rendi háttér alapján értelmez¬
hetők azok a szertartások, amelyek speciális rendi rítusokként annak ellenére be¬
kerültek a gyűjteménybe, hogy gyakorlatilag nem is tartalmaznak benedikciót (5.,
6., 7. ordó). Közelebb áll a kézirat címe által kijelölt szándékhoz a kiközösítésre irá¬
nyuló szertartás (8), amely az áldás-Játokgyakorlat különleges, negatív konnotációjú
kifejeződése. A gyűjtemény elején szerepelnek azok a rendi indíttatású benedikciók
(1., la., 2., 4.), amelyek szövege — a hivatkozott szentek nevének kicserélésével —
több más szerzetesrend gyakorlatában is párhuzammal rendelkezik.

A gyűjtemény törzsanyagát négy nagyobb csoportba sorolhatjuk be. Az első
és egyben a legtöbb ordót magába foglaló csoportba olyan általános, viszonylag
sok magyar és európai párhuzammal rendelkező szertartások kerülnek, amelyek
változatos dolgok megáldására irányulnak. Ahogy a 9. ordó előtt szereplő rubrika
mondja: „Sequuntur benedictiones rerum variarum”. (f. 21v) Ezek k6zé soroltuk
az amulett szerepű rózsafüzér (3) és a démonűző hatású rutafű megaldasa (10)
mellett a benedikciók zömét (4a., II., I2., I3., I4., I5., I6., 17., 18., 21.). Elkülönt¬
tettük viszont a kimondottan átok jellegű exorcizmusokat, amelyek még címük¬
ben is ezt az egyértelmű irányultságot tükrözik. Így a démonok gyötörte ház (19)
és a vihar elleni exorcizmus (20) mellett a rontás áldozatainak nagy, ünnepélyes
ördögűzése (35), illetve a házassági rontásban szenvedők hasonló jellegű meggyó¬
gyítása (36) egyazon csoportba osztható. A harmadik csoportot az általában
maleficium kifejezéssel említett rontás elhárítására szolgáló szertartások alkotják
(22., 23., 24., 25., 262-f., 29., 37.), amelyek között több olyan is helyet kapott,
amely csupán nagyon távoli párhuzamokkal, vagy semmilyen analógiával nem
rendelkezik. Az ilyen jellegű áldások bevezető rubrikája pontosan kifejezi az álta¬
luk elérni kívánt célt: , Seguuntur benedictiones contra maleficia et veneficia" (f.

60