OCR Output

nyét is hozzákötötték." Nem kizárt, hogy az 1693—1697 között Prágában tartózko¬
dó Cochem nemcsak Sannig munkáját, hanem magát a ferencest is személyesen
ismerte. " A munkánkhoz használt, 1692-ben megjelent kiadást Cochem egyik
másik kötetével, az Infirmitatis humanae praesidium című betegápolásról szóló
könyvével kötötték egybe (folyamatos lapszämozässal).” A gyűjtemény forrásai
szempontjából már a címlap rendkívül tanulságos. Más , félhivatalos" szertartás¬
könyvek esetében is gyakori jelenség, hogy a forrásként megjelölt művek között
látványosan hivatalos rituálékat szerepeltetnek. Itt is látható, hogy a sort indító
römai (Rituale Romanum) &s mainzi (Agenda Moguntinense) szertartäskönyv ne¬
vét még csupa nagybetűvel, az utána következő alternatív gyűjtemények megne¬
vezését viszont ennél jóval kisebb betűvel szedték." Ez a tipográfiai taktika egy¬
értelműen a cenzúra elkerülését és megtévesztését szolgálta. Magának a benedik¬
cióskönyvnek nincsenek is külön engedélyei, az előszó megjegyzése szerint azok a
beteggondozó könyv elején találhatók és mindkét kötetre vonatkoznak." A kö¬
tet 75 benedikciója és exorcizmusa közül valójában kisebb részt tesz ki a hivatalos
rituálékban is szereplő ordók hányada. (Ez érthető, hiszen ellenkező esetben nem
is lett volna szükség e gyűjtemény létrehozására.) A gyűjtemény két fő részre ta¬
golódik. Az első a szent tárgyak megáldásait (benedictiones rerum sacrarum) tar¬
talmazza, " elkülönítve ezen belül az egyházi év meghatározott időpontjaiban al
kalmazott szertartäsokat (benedictiones certis anni temporibus faciendae).® A mé¬
sodik, hosszabb fejezet címe szerint a profán dolgok benedikcióit (benedictiones
rerum non sacrarum) foglalja magába."

Számos benedikciót és exorcizmust tartalmaz az a kézikönyv, amelynek 17-18.
századi kiadásai a svájci búcsújáróhelyen, Einsiedelnben jelentek meg Manuale
benedictionum címmel." A névtelenség ködébe bújt összeállító Sannig művéhez
hasonló átfogó , alternatív" rituálét készített. Bár a könyv címlapján annak rend¬
je és módja szerint elhelyezték a felsőbb jóváhagyásra vonatkozó , cum facultate

® Roth-Scherl-Schommers 1984, 50; Probst 1993, 122-123.

"© Cochem életéhez és legendagytijitemenyeinek folklorisztikus vonatkozäsaihoz is vö.

Brückner 1992; 1999.

Cochem 1692. A példányt a Magyar Ferences Könyvtár és Levéltár őrzi.

Ezen gyűjtemények a következők: Eynatten 1626; Nucleus 1706. (korábbi kiadása);

Franciscus Maria de Capellis Circulus aureus című gyűjteménye és egy Thesaurus

exorcismorum című kötet. Utöbbiakhoz vö. Molin-Aussedat-Minvielle 1984, 551-555.

„Facultates, approbationes et ordinaria hujus liber habentur in principio libelli

Infirmorum: cui hic libellus Benedictionum additus est.” — Cochem 1692, 90.

"Cochem 1692, 91-138.

'® Cochem 1692, 138-160.

'% Cochem 1692, 160-309.

7 Munkänkhoz a harmadik, bővített kiadást használtuk: MB 1685. További kiadásaira
(1671, 1675, 1697, 1713) läsd: Probst 1993, 120-121.

101
102

103

39