OCR Output

utalunk a középkori hazai előzményekre is, az eredetkérdések tisztázására, széles
körű komparatív vizsgálatra semmiképpen nem vállalkozhatunk.

Nem kerülhetjük meg azonban a kérdést: vajon a hazai középkori liturgikus
kódexek felszínes , letapogatása?" mennyiben tükröz egy olyasféle , benedikciós ar¬
zenált", amelyet Franz egy jóval nagyobb forrásbázis alapján mutatott be? Ami a
vonatkozó kéziratos forrásokat illeti, egy efféle futólagos áttekintésre Radó
Polikárp katalógusa kínálkozik a legjobb lehetőségként." Radó valamennyi ma¬
gyarországi liturgikus kódex regesztáját elkészítette, a kutatási feltételeknek meg¬
felelően kitekintve a környező, magyarlakta területek adataira is. Az általa figye¬
lembe vett források egy része annak ellenére, hogy jelenleg valamelyik magyar
közgyűjteményben őrzik, nem magyarországi eredetű, és ezek közül többről még a
hazai használat sem bizonyítható. Egy szigorúan csak a történelmi Magyarország
benedikciós gyakorlatára koncentráló vizsgálat során utóbbiak figyelembevétele
értelemszerűen félrevezető lehet.

A Radó által számba vett liturgikus kódexek közül értelemszerűen a , sacra¬
mentaria” és a , libri rituales" kategóriája jelenti témánk szempontjából a kiindu¬
lópontot.? Egyetlen hazai keletkezésű (és egyben legelső nyelvemlékünket, a Ha¬
lotti beszédet is tartalmazó) szakramentáriumunk törzsszövege a 12. század utolsó
évtizedében íródott, amelyhez a következő évszázadban további részek illesztőd¬
tek. A Pray-kódex benedikcióiról önálló tanulmány született a korán elhunyt
bencés liturgiatörténész, Zalán Menyhért tollából, aki — elsősorban Franz mun¬
kájára épülő — komparatív vizsgálata alapján kijelentette, hogy , egyházi áldása¬
ink is nyugati eredetűek". Az általa számba vett benedikciók mindegyikének
vannak későbbi hazai fejleményei, melyek tárgyalását a szöveggyűjtemény megfe¬
lelő fejezetében végezzük el. Ugyanakkor a forrás fontossága miatt nem haszonta¬
lan a Pray-kódex áldásainak áttekintő jellegű felsorolása:

I. Általános áldások:

A gyermekágyas nők megáldása a szülés veszélyei ellen (Benedictio in
periculo partus)

A nászágy megáldása (Benedictio thalami)

A zarándokok botjainak és tarisznyáinak megáldása (Benedictio
baculorum et perarum peregrinantium)

A hamu megäldäsa (Benedictio cinerum)

Virägvasärnapi palmaszentelés (Ordo in ramis palmarum)

Nagyszombati ttiz-, gyertya- és vizszentelés (Ordo in sancto Sabbato)

A húsvéti ételek megáldása

2 Radó 1973.
5 Radó 1973, 39-76, 463—480.
4 Zalán 1927, 44.

18