OCR
102 e Az udvar vonzásában kitűnik: , Mert nem akármilyen történelmet kell írnom, hanem olyant mely a legbölcsebb tanácsokkal és intelmekkel lássa el a fejedelmet az állam és a nép kormányzásában. Ez pedig a legnehezebb feladat"."? Bajtay 1754-től kezdte írni a Józsefnek szánt átfogó tankönyvet, amelynek anyagát 1759-ben pár hónap alatt tanította meg neki." Azonban a császárvárosi élet nem nyerte el a piarista szerzetes tetszését, ami gróf Károlyi Antalnak (1732-1791) írt soraiból is kitűnik: , Higgye el nekem, hogy ezerszer szívesebben lennék ott [Nagykárolyban], mint itt, mert végtelenül egyszerű jellemem nincs semmi viszonyban az udvari emberek mozaikjaival."" Bajtay és Izdenczy sokszínű és nagy gonddal összeválogatott tanári karnak képezték a részét, amelynek feladatát a trónörökös minél átfogóbb és komplexebb tudásanyaghoz való hozzásegítése jelentette. A főherceg kormányzásra való felkészítése és vele a Habsburg Monarchia országainak és társadalmának minél mélyebb megismertetése nehéz kihívás elé állította a tanárokat és a trónörökös neveltetésért felelős főnemeseket. A főherceg oktatásának komplex feladatáról árulkodik az 1751. október 13-i császári felterjesztés következő passzusa is: , Mindenhol ez a kötelesség rendkívül nehéz, de sehol sem nehezebb, mint itt, mivel az Osztrák Monarchia sok különböző és elszórt területekből, sok eltérő nyelvvel, szokásokkal, alkotmánnyal és vallással bíró nemzetből fejlődött ki. Amely eltéréseket csupán megismerni is módfelett nehéz és fáradságos. Ámde egészen természetes az, hogy a legnélkülözhetetlenebb tudomány egy uralkodó számára abban áll, hogy országát és népét, amelyek élén állnia kell ismerje." A császári pár kívánalmainak megfelelően Batthyány főudvarmester és a tanári kar tagjai lehetőségeikhez képest mindent elkövettek ezen cél megvalósítása érdekében. A trónörökös többek között nyelveket, politikatudományt, geográfiát, történelmet és a jogtudomány számos ágazatát kellett, hogy tanulja. A tanári karban olyan nelönböző területek jogi és alkotmányos helyzetének a bemutatásához pedig különböző államtanácsosokat kért fel Bartenstein és Batthyany. Lasd: Benna, 1967. 124. 32 Miskolczy, 1914. 17. Bar a tobbéves udvari szolgalat ellenére Bajtay neve nemcsak az udvari kalendariumokba és sematizmusokba nem keriilt be, hanem legtöbb esetben a témával foglalkozó szakirodalomba sem. József főherceg oktatásáról, neveléséről lásd: Arneth, 1870. IV. 154-180.; Beales, 1987. 29-68.; Benna, 1967; Binder, 1976. 95-124.; Hrazky, 1958. A müvek többsege elvetve emlitest tesz a trónörökös magyar történelem oktatásáról, de Bajtay neve egyedül csak Arneth monográfiájában szerepel. 303 Kosáry információi szerint Bajtay a trónörökös oktatása mellett tanított a Theresianumban is, de valójában pár évvel korábban a Savoyai Akadémián oktatott. Kosáry, 1983. 110.; Miskolczy, 1914. 14. 304 Miskolczy, 1914. 20. 35, Uberall ist diese obliegenheit überaus schwer, nirgends aber schwerer, als allhier, umb willen die Oesterreichische Monarchie aus vielen unterschiedenen und zu theil zerstreueten stüken mehrerer nationen von ungleichen sprachen, sitten, verfassungen und religonen zusammen gewachsen ist. Welchen unterschied auch nur zu kennen überaus schwer und mühsam ist. Nun ist aber ganz natürlich, daß die unentbehrlichste wissenschafft eines Regenten in deme bestehet, Lande und Leute, denen er vorstehen solle, zu kennen.” ÖStA HHStA HausA Familienakten Bd. 54. Fasc. 2. fol. 6r-6v.