[308] Az el mult napokban emlekezenc rendízerint az Chriftus iővetelerűl, fzuleteferúl, kőrúl
metelekedeferül es kerefztelkedeferül, meg ieleneferül es kerefztelkedeferül. Köuetkezendö
keppen emlekeznünc kellene immar az ű ken fzenuedeferül halalarul. De az anya {zent egyhaz
az {zent lelec iftennec igazgatafabol, egy keueffe hatra ter, az Chriftus el iduetelinec elétte ualo
üdökre, es az mai naptul fogua, het egymas utan köuetk6z6 uafarnapon, ez uilagnac het ideirül
tefzen emlekezetet, hogy meg erchüc, mikeppen az atya iften minden üdökben hitta az embere¬
ket az Chriftusban ualo hitre, es az ü fzent igeienec altala, gyüitöt maganac anyafzentegyhazat:
[309] [a világ idejéről beszél ezután: 1. Ádámtól Nóéig, 2. Nóétól Mózesig, 3. Mózestől Dávidig,
4. Dávidtól a Babiloni fogságig, 5. Babiloni fogságtól Krisztusig, 6. Krisztustól az ítélet napjáig, 7.
az örök élet nyugalma, amelyre az istenfélők eleitől fogva hivatva vannak.] Ennec ez het ydőnec
rendiben az minemü allapattya uolt, uagyon, es lefzen az anyafzentegyhaznac, arrol emlekezünc
ez het vafarnapon. De az hetedic idöröl hetedic az az letare uafarnapon fzollyunc, ha az iften azt
agya ernüinc, moftan az hat üdorül kel réuideden fzollanunc. [...; Adämtol a világ végéig az egy¬
ház állapota olyan, mint a babiloni fogságban 70 éven keresztül Izráel fiainak állapotja: rabság,
siralom, keserűség. ...] Annac okaert az minemű hafonlatofsaga ugyon az anyafzentegyhaznac ez
uilag fzerint ualo nyomorufaganac az Babiloniabeli hetuen efztendei fogfaghoz, azert hiuattatic
ez mai Vafarnap Septuagefimanac, azaz hetuenediknec, noha chac hetedic az utolfohoz, az az, az
leta- [310] re vafarnaphoz. Ez iöuendö vafaruap peniglen Sexagefimanac, az az hatuanodiknac, es
az utan ualo vafarnap Quinquagefimanac, az az, Ötuenediknec neueztetic, es ez fzerint apronkint
mind keuefb keuesb fzamra hozattatnac az napoknac {zamoc, az iteletenec, es az anyafzentegyhaz
meg fzabadulafanac, el kézelgetefenec ielentefeert. [...; Septuagesimätöl fogva a ceremöniät, azaz az
istentiszteletet a gyász határozza meg. A liturgikus öltözet, az oltárterítő fekete, a vigasság, dicséret
hangja elmarad, pl. Gloria in excelsis, Te Deum] es mintha ugyan keferues fzabafu enekeket enekel
ezec helyebe. [...]”
RK RMK 2,7. A kötet megtalálható a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár
digitalizält könyvei között: http://fulltext.lib.unideb.hu/konyvek.php3 (2011. november).
„[193.] Tvgyatoc feienkent, hogy az mi eleinknec regi io {zokafoc {zerent, ez harom napö procefsiot
iarunc. Mely fzokäfnac hog meg erchétec oka mi legyen, akaroc ti elôttetec rôuid befzéddel à
procefsiorul fzollanom.
A procefsio iaras régi dolog az anyafzenteghazban. Es hog iobban meg erthefsétec nem chac azt
mi legyen, hanem aztis mikor es honnét tamadott leg előfzőr, ennec neminemu peldaia lőn, az Ifrael
fiainac a pufztaba valo eleb eleb menetelec. [...] [195.]
A procefsio peniglen ha iol vefzed efzedbe, femmi nem egyeb, hané efféle gytilekezet, melyben
ä közönfeges ioert, es ä közönseges vzedelemnecel tauaztatafaert, egy akarattal, egy fziuel, es egye¬
tembe kialtunc az Iftenhez. Mellyet azert kezde gyakorlani az anyafzentegyhaz, mert egy nehäny fz:
iamboroknac peldaiokbol meg tanulä, hog kedues es hafznos Iftennec elötte. Szent Gergely midön
ifzonyu nagy dég halal volna Romaban, vagy annéra hog a nép vgyan le omolna, procefsio iarafra
ada magat a k6fséggel egyetembe. Mi lôn benne? meg engefzteltetec az Iftennec haragia, es a halal