OCR
AZ EGYHÁZI ÉV [140] A régi Kerefztyének a" Jésus? fel-támadáfa" Innepében, (Hufvétban) kimondhatatlan örömeket mutattäk;' Söt hogy azt a’ drága Jótéteményt, melly ekkor fzereztetett, foha el-ne felejtenék, a’ Kriftus’ Fel-tamadafa’ Napjat, t. i. a’ Vasárnapot közönséges akaratból fel-vették, és Innepiil {zentelték mind annyifzor, valahänyfzor efztendöben elö-fordult. És ez eredete a’ Vasárnap üléfnek." A? mellyet annyira kedveltek minden Ekklésiák, hogy nintsen ma-is a" fok réfzre fzakadozott Kerefztyénségben tsak egy Ekklésia (Sekta) is, a melly ezt meg-ne ülné s innepelné. Meg-üljük azért a? Vasárnapot minden Héten egyízer, Efztendőben pedig ötvenkétfzer. De e’ Jo és méltan Ditséretes Szokafnak-is, bdldog ten! mely vefzedelmes kovetkezéfe lin! Bé-telék ezenn-is: Vilefcit guotidianum. Meg-tsőmörölnek attól az Emberek, a" mit gyakran s tsak nem minden nap" látnak és tsinalnak. Kitsoda ugyan-is, a’ ki a’ Vasarnapot illendéképen ülné-meg? Melly fokan vagynak, a? kik Hivalkodäffal töltik-el e’ napot? Egefz Héten nem hofzfzabb nékiek az Idő, mint Vasárnap". Melly unalmat-is hogy iizzenek, fzégyenlem mondani, mire vetemednek. Sokan ezt, vagy leg-aläbb nagyobb réfzét, a’ kortsomäkon tôltik-el, Itallal, Kärtyäval, Kotzkäval, Täntzal, és egyéb bünôs Mulatsägokkal vefztegetik-el; ugy hogy a’ nallok a’ Bakhus’ és Vénus’ Innepe, nem pedig a’ Jé’susé! A’ Kerefztyénségnek e’féle motskain és fzeplôin telik-bé, a’ mit egy [141] kegyes Tanit6 fzokott vôlt mondani: Egéfz Héten a’ Hafnak és Mammonnak {zolgalnak, a’ mennyiben tsak a’ Teftért és Ideig-valökert fzorgalmatosoknak: Vasärnap’ pedig, a’ mindenfele tefti Gyönyörüseg és Bujjasag Altal egyenefen az Ördögnek fzolgälnak. A kik ezeknél jobbaknak akarnak-is lattatni, 6h fajdalam! melly igen nem értik miben alljon a’ Vasarnap’ Szentelés! Elégnek tartják, ha ezen a Napon tzifran meg jelennek az Urnak Házában, ha fzintén ott ofztan magoknak betstelenségekre, máfoknak botránkoztatáfokra, alváfra adták-is magokat! Annál-is inkább, ha ott fzintén azután a" meg-hallott Igéről nem elmélkedtek, és azt a" magok hafznokra nem forditottak-is! Egy {zoval, Elégnek tartjak, ha az Ifteni Tifztelet’ óráit el-nem mulattäk, ha fzinten a’ Napnak egyeb refzeit vilägi Foglalatofsagokban töltöttek-is el. [...] Innen neveztetett Dominika Gaudii, Orémnek, vagy is leg-érvendetefebb Ur’ Napjdnak. Szenteltetett het napokon, mellyeken Predikätziök tetettek, az Urnak Afztala meg-teritetett. A’ Kerefztyen Tsäfzärok, a’ Foglyokat (ki-veven egy-nehäny tetemefebb Bünöket,) el-botsättattäk. A’ Gazdagok böv alami’snät ofztogattak; Szolgaikat (Jobbägyaikat) is rend fzerent ekkor fzoktäk vala fzabadon botsätani. Egymäft igy köfzöntöttek: Fel-tämadott az ÜR! mellyet a’ mäs igy fogadott: Bizonnyal fel-támadott! Egyébkor térden állva imádkoztak; de ekkor Pünkoftig fennállva; és nem-is böjtöltek. A" Vasárnap-fzenteléft, Vasárnap-üléfnek azért ízoktuk nevezni, hogy illyenkor félbe-hagyván a" robotás munkát, üléjsel töltik inkább az Emberek ídejeket. A Hétnek elsö Napját Vasárnapnak talám azért nevezték a" Magyarok, hogy illyenkor Vasdrok-is eftek. A’ bizonyos, hogy Német Orfzagon fok hires Sokodalmok Me/sék, vagy Misének neveztetnek; mivel’ regen azokon a’ Napokon valamelly fzentnek Innepére fok Nép gyülvén-öízve, nagy Vásárok eítek. 592