OCR
MELLÉKLET mint az éh ember az eledelt, olly áhítva kévannak a’nak a" váltságnak munkájának, és titkának, melly ara az űdőre valo, fejtegettetéfét halgatni, és kéfzek volnának azért az Iftennek buzgofagofon hálákat adni, de midőn femmit a félét nem hallonak, minden buzgofágok el-véfz, és a’ más egyéb dologrol valo hofzu befzédet nagy unalomval halgatjak, s’ fohajtva mennek a’ templumbol ki, ugyan faj a’ fzivek belé, hogy az ő lelkeket meg nem elégithették, és buzgofagokat ki nem ônthették. Igen jo ugyan, s’ udvéfséges az tdnepeken a’ materianak kévanfaga {zerént azt-is meg-mutogatni: A’ fzűletett Chriftuft mint kelljen fogadni, Kerefztyén embernek mit kellefsék kérnytil-metéltetnie, a’ binnek meg-halnia, a’bol feltámadnia, a" menyben fel-mennie, és a’ Szent-Léleknek ajandékiban ré{zeftlnie &c. De a’mellett az-is fzükfegefen megkéväntatik, hogy a’ kôzfégnek fzorgalmatofon inculcaltaffek, eleiben rakogattafsék, hogy a’ Meffiäs Chriftus immär volta-képpen el-jôvt-légyen, és az miképpen fogontatott, teftefült-légyen-meg; mint, mikor, holott, s’ kitôl fzületett, és fzületéfe mi modon, kik ältal, s’ kiknek jelentetett-légyen-ki; mikor, s’ mi okokert meteltetett-legyen-környül; kiktöl, hol, miket, és miért fzenyvedett-légyen; a’ halalbol mikor, mi formán, s" mi állapatval tamadott-légyen-fel, és kiknek, s’ miként jelent-légyen-meg; mikor, honnan, hová, mi modon, és kik láttára ment-légyen-fel; és végezetre a" Szent-Lelket mikor, holott, kikre, minémű jegyekben botsátotta-légyenel, és miket tselekedett-légyen a’ Lélek azokban a’kikre {zallott, és mind ezeknek minémü hafznaik és gyümültseik legyenek. Mert a’ Szent-Lélek mind ezeket [fv] minden környül-alläfikval egygyütt ollyan fzorgalmatofon nem ok nelkül iratta-meg, hanem azoknak a’ meg-lött dolgoknak hitelesbfegekert, és meg-vilagosbittatafokért, hog’ azokbol a’ hivek, mint egy él6ven eleikben feftetet tablabol, a’ Chriftufnak vältsagat hiteknek fzemeivel nézzék, a’ Taniték-is azt 6 nékiek eleikben rajfzoljak, és ugyan ki-irjak, mint a’ {zent Pal a’ Chriftufnak meg-fefzittetéfét a’ Galatia-bélieknek, Gal. 3.1. Es vegezetre, hogy azok felöl valo közönfeges Kerefztyeni Ertelmet megmutogafsak, és azt az irafokbol meg-bizonyitsak, s’ az ellenkez6 vélekedéfeket pedig meg-czafoljak. Ama’nak-is meg-kell ugyan lennie, de e’nek fem kell el-mulnia; mert ez a’ forras, amaz e’nek tsak folyamja. En a’ régi tudôs jamboroknak példäjokra, kitsiny tehetfégeském fzerént, ezt követtem, tanitáfimat az üdnepekhez alkalmaztattam, a" váltságnak munkáit a’ mi Kerefztyéni hitünknek ágazati fzerént azokon fundamentumofon meg-féjtegettem, az iráfokbol meg-erôffitettem, és az ellenkezôknek hamis érrelmeket [sic!] el-rontottam, azoknak hiftoriaikat czitkelyenként meg-magyaraztam, s’ a’ tanufagokat hafznaikval egygyütt belölök ki-hoztam, €s minden üdnepi tanitäfimat az Iftennek a’béli j6-téteményiért valo hälä-adäfon, és azoknak mi velünk-is közöltetefekert valo könyörgéfen kezdettem, s" végeztem, noha mindeneket le-irni nem érkeztem; mindaz-által ha nem mind fzörol fzöra-is, de fummatim, a’ derekät predikäcioimnak lejegyzegettem. [...] JI > nn