dolog, történt légyé. E? bezzeg nem Iftennek, hanem Bacchufnak, Venufnak, a’
balvanynak, czéger modra, a’mellyet nagy fennyen fel-emelve hordoznak, föt az
ördögöknek, valo üdnep-fzenteles, a’vvagy inkäbb ferteztetes.
Mert ugyan-is e" féle utälatofsagokat nagy refzent a’ Szentek üdnepin tselekfzenek,
a’mellyeket nem Ifteni parantsolatbol, fem nem a’ régi {zenteknek példajokra, ha¬
nem tsak valami babonás embereknek fzerzéfekből üllônek, az Iftennek nem
ditsőittetéfére, hanem inkább keferű méreg bofzufágára, és gyalázatjára, holott ő
egyedül tsak magänak parantsolja hogy üdnepet üljünk, s’ a’ regi fzentek-is foha 6
küvölötte fenkinek, fem Abrahämnak, fem Ifäknak, fem Jaköbnak, fem Mofefnek,
fem Dâvidnak, fem Kerefztelô fzent Jânofnak; fem fzent Iftvännak, fem fzent Ja¬
kabnak, fem fzent Pälnak, fem fzent Péternek, fem fzüz Máriának, fem fenkinek
üdnepet nem üllöttenek. Azt azert a’ Päpiftäk, nem a’ regi Kerefztyeneknek, hanem
a’ Poganyoknak {zokafokbol tselek{zik, a’kik az 6 fok tsudas ifteniknek tifzteletekre
bizonyos fzabott napokat üllönek vala, mellyeknek tsak a’ neveik vältoztattatvän¬
el, a’ valofagok mind e’ mai napig-is a’ Papiftafagban meg-maradott, Gergely Pápa
tetfzéfébôl, és hagyomänyjäbol, ki igy ir: Fefta Paganorum [{e4v}] fenfim in Chriftiana
funt commutanda, & quædam ad eorum fimilitudinem facienda, ut facilius fidei
Chriftianze accedant. Lib. 9. epist. 71. A’ Poganyok üdnepit, ugymond, apronként
Kerefztyéniekvé kell változtatni, és némelly dolgokat azoknak hafonlatofságokra kell
tselekedni, hogy a’nal inkabb a? Kerefztyéni hithez közelítsenek. Kellő tanáts! mint
ha fzabad volna gonofzt tselekedni, hogy jó jövjön-ki belőle, vagy a Pogányfágot
a’ Kerefztyénfégvel 6fzve-kellene fzürni-zavarni, hogy a’ fült Pogänyokbol kortsos
Kerefztyének legyenek. A’ Szenteknek tdnepik a’nak-okaért Poganyi maradvanyok,
és ez okon rajtok a’ Kerefztyénfégb6l ki-kell adni.
Tsudälkozäfra, föt fzanakozäfra melto tehät a’ fzegeny Lutheranufoknak dolgok,
hogy 6k-is, noha a’ Päpiftai 6v koväfzbol hogy-mär ki-kendettenek volna, azokat az
üdnepeket nagy refzent, az Evangeliumnak illyen nagy vilagofsagäban-is meg-üllik,
és magokat a’ bälvanyozäftol majd fzinten ugyan azon okokval, a’ minemüvekvel
a’ Papiftak, mentegetik; melly igen kopafz mentfég, és véle elégvé megmutatják,
hogy 5k még fél-Papiftak; a’vagy, fem Pápifták, fem Reformatufok, hanem tsak
Neutralistak.
A’ mi rendünk közzül-is az üdnepeknek vegeket nem fzintén kellete-képpen
fontoljak-meg azok, a’kik fe tanitäfokat, fe kbnyérgéfeket azokhoz nem alkalmaztat¬
ják, hanem azokon-is tsak mint valami egyeb közönfeges napokon ugy predikálnak, és
könyörögnek, fem azokat a" váltságnak munkáit, amellyeknek emlekezetekre azok a?
napok rendeltettenek, nem vifgaljak, nem fejtegetik, fem azokért az Iftennek hálákat
nem adnak, ugy a’nyira, hogy a’ halgatök tsak azt fem vehetik efzekben befzedekböl
mitsoda nap légyen, és ez okon mind a’ halgatäsban valo fügyelmetef- [fr] seget, s’
mind a’ könyörgesben valo buzgofägot azoknak fziveikben ugyan el-öltjak; mert ök,