XIV. Meg tartyuk a’ Teft fogado (vagy gyümölcs olto) Boldog Afzfzony napjät-is,
nem a’ Szűz Märiänak tifzteletire, hanem Chriftus Urunknak teftben Szent Le&lektül
valo fogantatásáért.
XV. A’ Szenteknek nevezetes napjain meg emlekeztink ama’ parancsolatrul: A? te
Vradat Iftenedet imadgyad, és csak egyedil 6 néki {zolgaly, Deut. 6. Matt. 4. Nem
a’ Szen- [33] teknek azért, hanem a’ Szentek Urának Iftenének {zolgalunk, Szent
Agoftonnak ime’ tanétafa fzerént: Fratres chariffimi, quoties Martyrum feftivitatis
recordamur, &c. Szerelmes atyamfiai, ugymond, valahanfzor a’ Martyromoknak
innepekröl meg emlekezünk, mindenkoron az idvözitö Chriftufnak-is dicséretit meg
ujettyuk: valahanfzor azoknak fzenvedefekröl fzollunk, mindenkoron egyfzer s-mind
az Iftennek-is dicsöfsege hirdettetik: Mert nem annyira azoknak kin fzenvedefeket,
mint azt a’ kiert fzenvedtek, csudällyuk. Azert hirdettyük a’ Märtyromokat,
s-főképpen azokat, kik Chriftus Urunknak fzületéfe után nem fzoval, hanem halál¬
okkal valläft tettenek ő felőle, és egyebeket az őrökké valo örömmel elől vettenek.
Azért ugy fzollyunk a? Szentekről, hogy az Iftennek az ő dicséreti és dicsôfsége,
takarékoffan s-egefzlen meg maradgyon.
GELEJI KATONA ISTVAN: PRECONIUM EVANGELICUM!” (1638, 1640)
RMK II 521; RMNy 1720
RMK II 552; RMNy 1825
PR/ECONIVM EVANGELICVM
IN QUO
EVANGELIA OMNIA ANNIVERSA¬
RIA, vulgo DOMINICALIA vocitata, CONCIONIBUS
CCXII. plenè, perfpicue, folidé ac methodicé explican¬
tur ac enarrantur [...]
PER
STEPHANVM KATONA
GELEJINUM Ungarum, Orthodoxum Tranf¬
{ylvaniæ Epifcopum, ac Ecclefiæ Al¬
benfis Antiftitem.
ALBÆ-JULIÆ,
123 GÄL 1939, 82-219.; HELTAI 2008, 54. GÁL Lajos monográfiáját eredményei avultsága miatt
számos ponton módosítani kell az újabb tudományos eredmények és megközelítési módok
ismeretében.