SAMARJAI [MATE] JANOS RENDTARTASA”! (1636)
RMK I 662; RMNY 1654
AZ
HELVETIAI VALLASON LEV6
ECCLESIAKNAK
EGY HAZI CERE¬
MONIAJOKROL,
ES
REND TARTASOK¬
ROL VALO K6NY¬
VETSKE.
Az eggügyüveknek rövid tanetäfokra köz
akararbol irattatott.
SAMORJAI JANOS
Halafzi Predikator altal.
[cimer]
Lôcsén nyôtatta BREVER LGRINTZ, 1636.12?
[*2"]
A KEGYES OLVASONAK,
S-FOKEPPEN AZ EGYHAZI
RENDNEK SZOLO ELŐL
JARO LEVEL.
z Ifteni tifzteletben, Kegyes Olvafo Ember, és az ő Szentséghinek ki
fzolgáltatáfiban valo némely Ceremoniák és Rendtartáfok, noha nem
olyan {ztikségeffek a’ mi idv6fségtnkre, mint a? köröfztyén hitnek ágazati
{zerént valo Ifteni {zolgalat, mely lélekben, és igafsagban (nem a’ Ceremoniaknak
121 KATHONA 1940, 49-214.; vö. Kür 1993, 170.; HELTAI 2008, 206. KATHONA Géza monográfiáját
eredményei avultsága miatt számos ponton módosítani kell az újabb tudományos eredmények
és megközelítési módok ismeretében. Vö. BOGÁR 1932, 90-91.
Samarjai a protestánsok közötti elkülönülést veszedelemként fogta fel, amely egyrészről a
protestáns felekezetek szétforgácsolódásához vezethet, másrészről a római katolikus egyház
malmára hajtja a vizet. Vö. KÚR 1993, 170. Rendtartását ebben a kontextusban kell látni és
értelmezni.
RK RMK 2,31. A jelen átírásban nem közlöm a könyv széljegyzeteit, amelyek javarészt utalások
(bibliai helyekre, zsinatokra, egyházatyákra) vagy az adott szakasz/bekezdés összefoglalása¬
ként fogandók fel.
FEKETE Csaba néhány évvel ezelőtt közölte az istentiszteleti rendtartás éneklésről szóló
részét a maihoz közelített helyesírással és rövid bevezetéssel: FEKETE 2006.