OCR Output

5. KARÁCSONYI ÜNNEPKÖR

A VIII. században Nagy Károly kiterjesztette a római rítust az egész biroda¬
lomra, elterjedt a naphoz kapcsolódó három istentisztelet/mise három különbö¬
ző szöveggel.??! Ehhez kapcsolódott az Úr hármas születésének misztériuma is:
1. testi születés Máriától (éjféli mise), 2. lelki születése a kegyelem által az emberi
szívekben (hajnali mise), 3. öröktől fogva való születése az Atyától (a nap misé¬
je).?? A Karácsony valójában egy hétig tartó ünnep volt, ami a XVIII. században
hivatalosan három, majd később két napra csökkent, ezért beszélünk a mai napig
Húsvét hete, Húsvét nyolcada mellett Karácsony nyolcadáról is.

Megfigyelhetjük, hogy a korai keresztyén, óegyházi beszédek szorosan utal¬
nak és kapcsolódnak Húsvétra, ill. Húsvéthoz. A szakirodalom szerint számos
elem a húsvéti homiletikai eszköztárból és tradíciókból vándorol át a karácsonyi
prédikációkba, hiszen a két ünnep feltételezi egymást, nem létezik egyik a másik
nélkiil.?

Epifánia jelentős(ebb) ünnep továbbra is a keleti keresztyénség gyakorlatában
és spiritualitásában kiemelkedő szerepet játszik Húsvét mellett. A , Karácsony"
ünneplésének kérdését tovább bonyolítja a (liturgikus) naptárak használata.
A XX. században bevezetett ún. reformált Julianus-naptárt használó ortodox
egyházak Karácsonyt együtt ünneplik a Gergely-naptárt használó nyugati ke¬
resztyénséggel, azonban Húsvét időpontja tekintetében továbbra is a régi nap¬
tárat és annak számítási módját veszik figyelembe.?" A régi naptár szerinti
sortodox Karácsony" 13 nap , késéssel" — a mi naptárunk szerint — január 7-re
esik (előestéje: január 6.); értelemszerűen a Vízkereszt is 13 nappal később, ja¬
nuár 19-én van.?? A régi naptár szerint ünneplők pl. a körülöttünk élő több
szempontból jelentős szerb, orosz ortodox egyházak más ortodox közösségekkel
egyetemben. Vízkereszt összességében hangsúlyosabb, mint nyugaton, Húsvét
mellett ez a másik nagyünnep.??6

A korai prédikációkban rendkívüli hangsúlyt kap Krisztus személyének, is¬
tenségének és emberségének orthodox tanítása az eretnekségekkel szemben,
de a Szentháromság kérdései is előjönnek.?" Karácsony , az üdvösség remény¬
ségének beteljesedése". TÓTH Endre a , karácsonyi prédikáció" címszava alatt

231 Vö. RıppEL 1754, 35-36.; Lonovıcs 1857, 35-36. Vö. OHCW, 117.; TAKÄCH-VERBENYI 1997,
16. Ez feltehetőleg összefüggésben van Szent Anasztázia titulusával is, amely december 25-re
esett.

232 Vö. BIERITZ 2005, 192.; LEEUWEN 2009, 143.

233 EBL, IL.

234 V6, BERGER 2008, 145., 350-351.

235 V6. MIHALYFI 1933, 169.

236 V6. HAFENSCHER 1999, 142.; LEEUWEN 2009, 130.

237 Pl. Fulgentius beszéde. EB I., 121-128.

147